TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De s.s. Umtata werd in 1935 in dienst gesteld en werd op 10 maart 1942 getorpedeerd. Nadat het was vlot getrokken en onderweg was naar een haven ter reparatie, werd het schip op 7 juli 1942 nogmaals getorpedeerd. Dit maal zonk het schip definitief.

    Gegevens


    s.s. Umtata Bron: Library of Contemporary History, Stuttgart
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    Aflevering:
    Einde:
    Neptune Yard Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd.
    Low Walker
    ?
    30 augustus 1935
    26 oktober 1935
    7 juli 1942
    (gtorpedeerd)
    Bouwnummer : 1480





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:
    Gegevens:

    26 oktober 1935
    7 juli 1942
    Natal Direct Line, Bullard, King & Co Ltd, London

    Geschiedenis

    Pas 20 jaar na de bouw van haar laatste schepen, besloot de maatschappij Bullard, King & Co Ltd. uit Londen, om een nieuw bouwprogramma op te starten. Bij Neptune Yard Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd. te Low Walker, werd een schip besteld, de s.s. Umtata, welke de standaard zou worden voor een reeks van drie schepen in de Umtata-klasse (1935), bedoeld voor de Natal Direct Line van de maatschappij.

    De kiel voor de s.s. Umtata werd in 1934 aan de scheepswerf gelegd onder bouwnummer 1480. Het was een schip met een waterverplaatsing van 8.141 ton en een netto registertonnage van 5.060 nrt, een ranke romp, kruiser achtersteven en relatief groot gevormde schoorsteen. Met een lengte van bijna 138 meter was het uitgerust met een kolengestookte aandrijving en 2 x T3cyllinder plus LP turbines met een vermogen van 1124nhp. De twee schroeven konden een snelheid genereren van 15 knopen (bijna 28 km/u). Aangezien het schip ook in staat was een redelijk groot aantal van 100 passagiers mee te vervoeren werd de schoorsteen groter en hoger uitgevoerd. Op deze wijze kwam minder rook en roet bij de passagiersaccommodaties terecht.

    De s.s. Umtata werd op 9 maart 1942 bij Santa Lucia getorpedeerd door de U 161 (1941) en aldaar aan de grond gezet. Het schip werd echter gelicht en tijdelijk gerepareerd. Op 7 juli 1942 werd het op sleeptouw genomen door de sleepboot Edmund J. Moran en naar Port Everglades gesleept voor definitieve reparaties. Onderweg op circa 24 km ten zuidoosten van Miami, werd het schip wederom getorpedeerd, dit keer door de U 571 (1941), waarna de s.s. Umtata definitief zonk.

    Definitielijst

    kruiser
    Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.

    Technische gegevens

     Naam:  s.s. Umtata (1935)
     Callsign/Registratie:
     ? / 164550
     Bouwer:
     Neptune Yard Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd., Low Walker
     Bouwnummer:
     1480
     Type/Klasse:
     Koopvaardijschip / Umtata-klasse (1935)
     Waterverplaatsing:
     8.137 BRT
     5.060 NRT
     Lengte:
     137,59 meter
     Breedte:
     18,65 meter
     Diepgang:
     9,78 meter
     Aandrijving:
     2x Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd. 3 cylinder motor
     4x boiler
     2 schachten
     1.124 nhp
     Snelheid:
     15 knopen (27,78 km/u)
     Bereik:
     ? km bij ? knopen (? km/u)
     Bewapening:
     ?
     Bemanning
     140