TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Rakuto Maru-klasse was een klasse van drie schepen gebouwd door de Uraga Senkyo K.K. scheepswerf en afgeleverd in 1935 aan de Osaka Shosen K.K.. Het waren vrachtschepen van het C-Type met een behoorlijke passagierscapaciteit. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden alle schepen uit deze klasse gevorderd. De schepen werden gebruikt als transportschepen en hulpkanonneerboot en gingen alle drie verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog.


    tekening van de Ryuko Maru Bron: Public Domain (onbekend)

    Schepen in deze klasse

     s.s. Rakuto Maru (1935)
     13 april 1935: kiellegging
     20 juli 1935: tewaterlating
     15 september 1935: aflevering
     1937: Japanse Keizerlijk Leger Nr. 134
     1939: retour eigenaar
     10 november 1941: transportschip Japanse Keizerlijke Marine
     12 september 1944: gezonken (luchtbombardement)
     s.s. Daido Maru (1935)
     20 juli 1935: kiellegging
     19 augustus 1935: tewaterlating
     3 december 1935: aflevering
     15 september 1940: Japanse Keizerlijke Marine
     1 november 1940: Hulpkanonneerboot/mijnenlegger
     4 december 1943: gezonken (getorpedeerd)
     s.s. Ryuko Maru (1935)
     19 september 1935: kiellegging
     21 november 1935: tewaterlating
     10 februari 1936: aflevering
     1937: hospitaalschip Keizerlijk Japans Leger Nr. 202
     januari 1943: transportschip
     15 januari 1944: gezonken (getorpedeerd)

    Geschiedenis

    De Rakuto Maru-klasse bestond uit een klasse met drie schepen van het standaard C-Type, allen gebouwd in Uraga bij de scheepswerf Uraga Senkyo K.K. Kojo. De schepen werden in 1935 afgeleverd aan de Osaka Shosen K.K. en hadden standaard een waterverplaatsing van 2.962 ton. Diverse bronnen schaarden nog andere schepen onder deze klasse, die later werden gebouwd. Hoewel deze schepen van eenzelfde standaard C-Type ontwerp waren, hadden deze een andere waterverplaatsing.


    algemeen schema Bron: ONI 208-J Japanese Merchant Ship Recognition Manual

    De drie schepen hadden een netto waterverplaatsing van 1.723 NRT bij een lengte van bijna 90 meter, een breedte van ruim 13 meter en een diepgang van ruim 7 meter. De bouw van de schepen begon in 1935 en datzelfde jaar werden ze afgeleverd aan de rederij. In 1941 werden de schepen gevorderd door de Japanse Keizerlijke Marine en ingezet als transport- en hospitaalschepen. Alle drie de schepen gingen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren.


    s.s. Rakuto Maru Bron: Public Domain (onbekend)

    De s.s. Rakuto Maru (1935), het eerste schip uit deze klasse, werd op 13 april 1935 op stapel gezet en in september van dat jaar afgeleverd. Tijdens de Japans-Chinese oorlog deed het schip onder legernummer 134 dienst bij het Keizerlijk Japanse Leger. Aanvankelijk werd het in 1939 geretourneerd aan de rederij, maar op 10 november 1941 wederom gevorderd, dit keer door de Japanse Keizerlijke Marine, als transportschip. Het schip werd op 12 september 1944 tijdens een luchtbombardement tot zinken gebracht. Het tweede schip, de s.s. Daido Maru (1935), werd tussen juli 1935 en december 1935 gebouwd en in 1940 gevorderd door de Japanse Keizerlijke Marine. De Daido Maru werd verbouwd tot hulpkanonneerboot en hulpenmijnenveger. Het schip werd op 4 december 1945 getorpedeerd. De in september 1935 op stapel gezette s.s. Ryuko Maru (1935), werd in februari 1936 afgeleverd en in 1937 gevorderd door het Japanse Keizerlijke Leger, waarna het dienst deed als hospitaalschip. In januari 1943 werd het schip weer ingericht als transportschip, waarna het op 15 januari 1944 werd getorpedeerd.[1][2]


    s.s. Daido Maru Bron: Public Domain (onbekend)

    Technische gegevens

     Klasse:  Rakuto Maru-klasse
     Aantal in klasse:
     3
     Land:
     Japan
     Type:
     Koopvaardijschepen
     Waterverplaatsing:
     2.962 BRT
     1.723 NRT
     3.840 DWT
     Lengte:
     89,90 meter
     Breedte:
     13,70 meter
     Diepgang:
     7,24 meter
     Aandrijving:
     2x 2 cilinder compaund stoommachines
     1 schacht
     2.000 ihp
     1.300 nhp ( kw)
     Snelheid:
     13,9 knopen (24,1 km/u)
     Bereik:
     ? km bij 11,5 knopen (20,37 km/u)
     Bewapening:
     ?
     Bemanning:
     ?

    Noten

    1. Cressman, 2000, pag. 29
    2. United States Navy Department, 1947, pag. 48, 57, 67, 102, 114

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    29-08-2023
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    Lloyd's Register of Shipping 1938-1939, Volume II
    Lloyd's Register of Shipping 1940-1941, Volume I