In 1937 werden bij de scheepswerven van Harima Zosensho in Aioi en Mitsubishi in Kobe, vier moderne vrachtschepen afgeleverd in de Kamitsu Maru-klasse, voor de Settsu Shosen K.K.. Alle vier de schepen kwamen vanaf 1941 in dienst bij de Keizerlijke Japanse Marine als algemeen transportschip en hulp-kanonneerboot. Drie schepen gingen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren.
s.s. Kamitsu Maru (1937) |
9 februari 1937:
kiellegging 27 mei 1937: tewaterlating 10 september 1937: aflevering 2 december 1940: Japanse Keizerlijke Marine 26 juni 1945: getorpedeerd 10 augustus 1945: geschrapt van marinelijst |
s.s. Toyotsu Maru (1937) |
24 februari 1937:
kiellegging 28 juni 1937: tewaterlating 8 november 1937: aflevering 20 september 1941: Japanse Keizerlijke Marine 1 februari 1942: gezonken 1 april 1942: geschrapt van marinelijst |
s.s. Tomitsu Maru (1937) |
7 april 1937: kiellegging 26 juli 1937: tewaterlating 30 november 1937: aflevering 15 november 1940: Japanse Keizerlijke Marine 22 oktober 1944: getorpedeerd 10 december 1944: geschrapt van marinelijst |
s.s. Kunitsu Maru (1937) |
3 mei 1937: kiellegging 22 september 1937: tewaterlating 30 oktober 1937: aflevering 1 november 1941: Japanse Keizerlijke Marine 19 april 1944: gebombardeerd 2 januari 1945: geborgen maart 1947: gesloopt 3 mei 1947: geschrapt van marinelijst |
Van februari tot mei 1937 werden bij de scheepswerven Harima Zosensho K.K. in Aioi en de Mitsubishi Zware Industrie in Kobe de kiel gelegd voor in totaal vier schepen van een gelijkwaardige constructie, vallend onder een zogenaamde Kamitsu Maru-klasse. De vier schepen, s.s. Kamitsu Maru (1937), s.s. Toyotsu Maru (1937), s.s. Tomitsu Maru (1937) en s.s. Kunitsu Maru (1937) werden gebouwd in opdracht van de Settsu Shosen K.K. en afgeleverd in september, oktober en november 1937.
De schepen hadden, ondanks dat ze van eenzelfde ontwerp waren, variërende waterverplaatsing tussen 2.721 BRT en 2.933 BRT. Ze hadden een lengte van 92, 28 meter met een breedte van 13,72 meter en een diepgang van 7,41 meter. Twee geschakelde stoomturbines met een vermogen van 1.500 tot 1.600 shp dreven één schacht aan waarmee een snelheid van 12 knopen (22,23 km/u) kruissnelheid tot 14 knopen (25,93 km/u). Sommige bronnen schaarden de Kamitsu Maru-klasse onder de grotere Shinkyo Maru-klasse (1932), een klasse van totaal 30 vrachtschepen met eenzelfde basisontwerp.[1]
In 1941 werden alle vier de schepen gevorderd door de Japanse Keizerlijke Marine. De Kunitsu Maru werd in dienst genomen als algemeen transportschip en de andere vier schepen werden verbouwd tot hulp-kanonneerboot. Alle schepen gingen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren, alleen de Kunitsu Maru kon worden geborgen maar bleek zodanig beschadigd dat het uiteindelijk werd gesloopt in maart 1947.
Klasse: | Kamitsu Maru-klasse |
Aantal in klasse: |
4 |
Land: |
Japan |
Type: |
Koopvaardijschepen |
Waterverplaatsing: |
2.721 BRT - 2.933 BRT
(standaard) t (maximaal) |
Lengte: |
92,28 meter |
Breedte: |
13,72 meter |
Diepgang: |
7,41 meter |
Aandrijving: |
1x stoomturbine 1 schacht 1.500 - 1.600 shp |
Snelheid: |
14 knopen (25,93 km/u) |
Bereik: |
? km bij 12 knopen (22,23
km/u) |
Bewapening: |
? |
Bemanning: |
? |