De zes transportschepen van de Toyooka Maru-klasse werden tussen 1915 en 1920 gebouwd voor de rederij Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK). Sommige werden tijdens de 2e Chinees-Japanse oorlog, allen werden tijdens de Tweede Wereldoorlog gevorderd door de Japanse Keizerlijke Marine en ingezet als transportschepen dan wel troepentransportschepen. Ze gingen allemaal tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren.
s.s. Tooyoka
Maru (1915) |
1914:
kiellegging 1915: aflevering 9 september 1944: getorpedeerd (USS Queenfish (SS-393)) |
s.s. Toyama Maru (1915) |
4 augustus 1913:
kiellegging 20 maart 1915: tewaterlating 3 juni 1915: aflevering 29 januari 1941: gevorderd 29 juni 1944: getorpedeerd (USS Sturgeon (SS-187)) |
s.s. Tokiwa Maru (1916) |
25 februari 1915:
kiellegging 1 januari 1916: tewaterlating 12 augustus 1916: aflevering 22 juli 1941: gevorderd 19 juni 1943: getorpedeerd (USS Gunnel (SS-253)) |
s.s. Tsuruga Maru (1916) |
8 maart 1916: kiellegging 28 april 1916: tewaterlating 15 juni 1916: aflevering 25 augustus 1937: gevorderd 24 januari 1942: getorpedeerd (Hr. Ms. K XVIII) |
s.s. Tsuyama Maru (1916) |
9 februari 1915:
kiellegging 11 juli 1916: tewaterlating 28 september 1916: aflevering 4 oktober 1941: gevorderd 2 oktober 1944: getorpedeerd (USS Pomfret (SS-391)) |
s.s. Lima
Maru (1920) |
24 oktober
1919: kiellegging 25 maart 1920: tewaterlating 25 april 1920: aflevering 1 september 1937: gevorderd 9 febuari 1944: getorpedeerd (USS Snook (SS-279)) |
De Toyooka Maru-klasse koopvaardijschepen werden tussen de 1914 en 1920 gebouwd voor de rederij Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) uit Tokio. Alle zes de schepen in deze klasse werden bij een Mitsubishi scheepswerf gebouwd volgens eenzelfde ontwerp waaronder een negentien tal schepen te rangschikken vallen. De overige schepen volgens dit ontwerp vielen onder de Toyohashi Maru-klasse (1915) en de Lyons Maru-klasse (1920). Onder de Lyons Maru-klasse wordt de Lima Maru (1920) volgens sommige bronnen ook geschaard. De Lyons Maru-klasse schepen waren echter iets langer dan de Toyooka Maru-klasse en de Lima Maru had dezelfde lengte als de Toyooka Maru-klasse. Sommige bronnen scharen alle negentien schepen onder eenzelfde klasse.[1][2]
De schepen hadden een waterverplaatsing van 7.500 ton met een lengte van bijna 136 meter en ruim 17 meter breed. De twee geschakelde stoomturbines dreven twee schachten aan met een vermogen van 5.304 ihp. De stoomvoorziening werd geregeld door vier boilers. Hiermee werd een topsnelheid van 14 knopen (25,93 km/u) en een kruissnelheid van 12 knopen (22,22 km/u).[3]
De Toyooka Maru-klasse werden direct na de bouw al gereserveerd door de Japanse legerleiding om als troepentransportschepen en transportschepen te kunnen worden ingezet, vergelijkbaar met de Britse Empire schepen. In de hoedanigheid als troepentransportschip konden per schip 2.325 manschappen vervoerd worden. De klasse werd door de rederij voor transporten over de gehele wereld ingezet. Twee schepen werden tijdens de 2e Chinees-Japanse oorlog door het Japanse leger gevorderd maar al na een jaar weer teruggegeven. Alle schepen werden vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gevorderd door het Japanse leger. Deze gebruikte de schepen als troepentransportschepen en gewone transportschepen. Ook werden regelmatig krijgsgevangenen met deze schepen vervoerd. Allen gingen tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren doordat ze werden getorpedeerd door onderzeeboten. De s.s. Tsuruga Maru (1916) door de Nederlandse onderzeeboot Hr. Ms. K XVIII, de overigen door Amerikaanse onderzeeboten.[4][5]
Klasse: | Toyooka Maru-klasse |
Aantal in klasse: |
6 |
Land: |
Japan |
Type: |
Koopvaardijschepen /
Transportschepen / Troepentransportschepen |
Waterverplaatsing: |
7.500 ton (standaard) |
Lengte: |
135,64 meter |
Breedte: |
17,68 meter |
Diepgang: |
? meter |
Aandrijving: |
2x Kampon geschakelde
stoomturbines 4x Kanpon boilers 5.304 ihp (? kW) 2 schachten |
Snelheid: |
14 knopen (25,9 km/u) |
Bereik: |
? km bij 12 knopen
(22,2 km/h) |
Bewapening: |
? |
Bemanning: |
? |