Vanaf 1937 werden vier gelijkwaardige schepen door de Japanse Keizerlijke Marine en één door de Japanse Keizerlijke Landmacht gevorderd ten behoeve van transport en ombouw tot ondersteuningsschepen. De schepen werden bij de scheepswerf van Kawasaki in Kobe verbouwd tot vliegtuigmoederschepen. Eén schip zou in deze hoedanigheid blijven opereren tot het schip verloren ging. Drie schepen werden later verbouwd tot transportschip en één werd na vordering ingericht als Boku Kikansen (luchtafweerschip). Vijf schepen gingen verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog, één schip overleefde de oorlog en werd weer in gebruik genomen als vrachtschip.
Kamikawa Maru (1936) |
5 augustus 1936: kiellegging 13 december 1936: tewaterlating 15 maart 1937: aflevering 18 september 1937: gevorderd 29 mei 1943: gezonken (getorpedeerd) 15 juli 1943: geschrapt uit register |
Kiyokawa Maru (1937) |
21 oktober 1936: kiellegging 16 februari 1937: tewaterlating 15 mei 1937: aflevering 28 september 1941: gevorderd 5 oktober 1941: herinrichting 1 december 1942: herinrichting 1 oktober 1943: transportschip 22 november 1945: gezonken 9 december 1948: gelicht en gerepareerd 1969 uit civiele dienst en gesloopt |
Kimikawa Maru (1937) |
2 november 1936: kiellegging 11 maart 1937: tewaterlating 15 juli 1937: aflevering 6 juli 1941: gevorderd augustus 1941: aflevering 1 oktober 1943: herinrichting 23 oktober 1944: gezonken (getorpedeerd) 10 december 1944: geschrapt uit register |
Kunikawa Maru (1937) |
11 maart 1937: kiellegging 12 juni 1937: tewaterlating 1 november 1937: aflevering 31 oktober 1941: gevorderd 19 november 1941: aflevering 14 juli 1942: herinrichting 23 augustus 1942: aflevering 1 oktober 1943: herinrichting 21 mei 1945: gezonken (bombardement) 3 mei 1947: geschrapt uit register |
Hirokawa Maru (1940) |
6 april 1939: kiellegging 10 mei 1940: tewaterlating 12 oktober 1940: aflevering 8 februari 1941: gevorderd 15 november 1942: gestrand en in brand geschoten |
De Kamikawa Maru-gata Kamotsusen oftewel Kamikawa Maru-klasse vrachtschepen waren een groep Japanse vrachtschepen uit de jaren 1930. De schepen werden vanaf 1937 gevorderd ten behoeve van de Japanse oorlogsinspanningen. Vier van de schepen werden voor kortere of langere tijd verbouwd en ingericht tot vliegtuigmoederschip terwijl één schip uiteindelijk werd ingericht als luchtafweerschip. De schepen werden gebouwd door de scheepswerf van Kawasaki in Kobe voor de Kawasaki Kisen Kaisha, ook wel K'Line.
De schepen uit de groep Kamikawa Maru-klasse hadden een standaard waterverplaatsing van 6.963 tot 6.982 ton en een lengte van 146,15 meter. De breedte bedroeg 19,0 meter met een diepgang van 8,23 meter. Ze werden aangedreven door een MAN-Kawasaki D7Z-70/120T dieselmotor (Hirokawa Maru door een MAN-Kawasaki D8Z-70/120T) met een vermogen van 8.810 tot 9.980 bruto pk. Deze dieselmotor dreef één schacht aan. De snelheid lag hierdoor tussen de 19,2 en 19,5 knopen (35,6 km/u - 36,1 km/u). Als vrachtschip kon een lading van 18.000 m3 worden vervoerd en bedroeg de bemanning 65 koppen. De bewapening verschilde van schip tot schip maar bedroeg meestal twee stuks geschut van 120 mm tot 150 mm en werd gedurende de Tweede Wereldoorlog uitgebreid met luchtafweergeschut. De schepen konden tot twaalf drijvervliegtuigen meevoeren.[1]
De kiel voor deze schepen was tussen 1936 en 1939 gelegd en ze werden tussen 1937 en 1940 afgeleverd. De vijf schepen werden wisselend ingezet ten behoeve van de oorlogsinspanningen. De Kamikawa Maru (1937) werd snel na de afbouw gevorderd en bestemd te gaan dienen als vliegtuigmoederschip. De Kiyokawa Maru (1937) werd in 1941 gevorderd met hetzelfde doel. Het derde schip uit de reeks, de Kimikawa Maru (1937) werd eveneens in 1941 gevorderd. De Kunikawa Maru (1937) werd ook in 1941 gevorderd maar aanvankelijk ingezet als transportschip. Pas in juli 1942 zou dit schip tot vliegtuigmoederschip worden omgebouwd. De Hirokawa Maru (1940) was het vierde en nieuwste schip van de groep en werd in 1941 gevorderd. De eerste vier schepen werden door de Japanse Keizerlijke Marine gevorderd, terwijl de Hirokawa Maru door de Japanse Keizerlijke Landmacht werd gevorderd en werd ingericht als luchtafweerschip. Alle schepen werden ingezet in hun hoedanigheid als vliegtuigmoederschip bij militaire operaties. Tegen het einde van de oorlog werden de nog in dienst zijnde schepen weer omgebouwd tot vrachtschip en als dusdanig ingezet. Alleen de Kiyokawa Maru overleefde de oorlog en heeft nog tot in de jaren 1960 als vrachtschip dienst gedaan.
Klasse: | Kamikawa Maru-klasse |
Aantal in klasse: |
5 |
Land: |
Japan |
Type: |
Vrachtschepen /
Vliegtuigmoederschepen / Luchtafweerschip |
Waterverplaatsing: |
6.853 lt tot 6.872 lt (6.963 tot
6.982 BRT) standaard |
Lengte: |
146,15 meter |
Breedte: |
19,00 meter |
Diepgang: |
8,23 meter |
Aandrijving: |
1x MAN-Kawasaki D7Z-70/120T
dieselmotor 1 schacht 8.810 pk - 9.137 pk Hirokawa Maru 1x MAN-Kawasaki D8Z-70/120T dieselmotor 1 schacht 9.980 pk |
Snelheid: |
19,2 - 19,5 kopen (35,6 - 36, 1
km/u |
Bereik: |
? km bij ? knopen (? km/h) |
Bewapening (bij ontwerp): |
tot 12x drijvervliegtuig Kamikawa Maru, 1937 2x 120 mm/45 luchtafweergeschut 2x 7,7 mm machinegeweren Kiyokawa Maru, Kimikawa Maru en Kunikawa Maru, 1941 2x 150 mm L/40 geschut 2x 76.2 mm L/23.5 luchtafweergeschut 4x 25 mm Type 96 luchtafweergeschut 2x 7,7 mm machinegeweren Hirokawa Maru, 1941 6x 75 mm Type 88 luchtafweergeschut 4x 20 mm Type 98 luchtafweergeschut |
Bemanning: |
65 (civiel) |