Met de productie van de 38 cm Kanone (Eisenbahn) Siegfried, greep men weer terug op het gebruik van marine geschut zoals dat bij het "Sofort-Programm" was gedaan. Op basis van het 38 cm SK C/34 geschut dat bekend was van de Bismarck-klasse slagschepen en de geplande renovatie van de Scharnhorst-klasse. Het was tevens het grootste kaliber Duitse spoorweggeschut (WH) dat nog in één geheel over bestaand spoor kon worden getransporteerd
De 38 cm Kanone (E) Siegfried was het grootste Duitse Spoorweggeschut (WH) in de Tweede Wereldoorlog, dat nog in één geheel over het spoor kon worden vervoerd. Het geschut werd in de jaren 1942/1943 ontwikkeld door Krupp.
Als basis voor het ontwerp koos men voor het 38 cm SK C/34 geschut van de Kriegsmarine. Dit geschut was aangewend bij diverse kustbatterijen, maar ook op de slagschepen van de Bismarck-klasse en de geplande renovatie van de Scharnhorst-klasse. Deze laatste renovatie vond uiteindelijk niet plaats. Het 32,9 meter lange geschut werd gedragen door twee acht-assige spoorwagons. Net als het andere, grotere Duitse spoorweggeschut, kon dit geschut niet horizontaal draaien op de spoorwegwagon. Om het geschut toch vrij te kunnen richten, werd ook hier gebruik gemaakt van de demontabele Vögele draaischijf. Laden kon het geschut alleen in de verticale 0 graden stand zodat het na ieder schot vlak moest worden gelegd.
De granaten die werden gebruikt in dit geschut waren van de standaard Kriegsmarine. Vier typen konden worden gebruikt. De 800 kg zware Sprenggranate L/4.6 m KZ m Hb, Sprenggranate L/4.4 m BdZ m Hb, Panzer- Sprenggranate L/4.4 m BdZ m Hb en de 494 kg Siegfried-Granate L/4.5 Bdz u. Kz m Hb met twee typen lading.
De 4 geproduceerde stukken geschut werden ondergebracht bij de Eisenbahn-Artillerie-Batterie 686 en de Eisenbahn-Artillerie-Batterie 698. Voor wat betreft de Deutsche Reichsbahn nummers zijn bekend voor dit geschut de DR 918 593 en DR 919 182. Eisenbahn-Artillerie-Batterie 698 heeft met twee stukken de eerste maanden van 1944 aan het Nauw van Calais geopereerd en werd daarna naar Marignane gezonden in het zuiden van Frankrijk. Eén van de twee stukken van deze batterij werd in 1944 bij een vernield en onbruikbaar teruggevonden op een spoor bij Coucourde (wagennummer DR 918 593).
Naam: | 38cm Kanone (Eisenbahn)
"Siegfried" |
Bouwer: |
Krupp, Essen |
Type: |
Spoorweggeschut |
Totale lengte: |
31,32 meter |
Totaalgewicht: |
286.000 kg |
Draaistellen: |
2x8 assen |
Looplengte: |
18,41 meter |
Kaliber: |
38,00 centimeter |
Gewicht granaten: |
495 kg of 800 kg |
Vuursnelheid: |
1 schot per 4 minuten |
Mondingssnelheid: |
820 - 1.050 meter per seconde |
Verticaal bereik: |
+0 - +52,3 graden |
Horizontaal bereik: |
0 graden (op wagon) 360 graden (op Vögele) draaischijf |
Vuurbereik: |
55.700 meter |
Gebruik: |
1941 - 1945 |
Aantal: |
4 |