TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Lichte-kruiser Natori werd in 1922 in dienst gesteld en in juli 1931 gemoderniseerd. In december 1941 fungeerde het als vlaggenschip voor de 5e Torpedobootjagereskader van de Zuidelijke Vloot. Aanvankelijk werd het ingezet bij de invasie van de Filippijnen, maar begin 1942 breidde het operatiegebied zich uit tot Malakka en Java. In december 1942 werd het schip getorpedeerd en zwaar beschadigd door de USS Tautog (SS-199). Hierna was het lang uit de vaart voor reparaties en herbewapening. Uiteindelijk weer in gebruik, werd de Natori op 18 augustus 1944 in de buurt van Suriago door de USS Hardhead met torpedo's tot zinken gebracht.

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.
    kruiser
    Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Gegevens


    De Natori te Sasebo, mei 1935 Bron: Wilco Vermeer collection
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    Mitsubishi,
    Nagasaki.
    14 december 1920
    16 februari 1922
    15 september 1922
    18 augustus 1944
    (gezonken)
    Bouwnummer : ?






    Datum in:
    Datum uit:
    Gegevens:

    1 december 1922
    1 december 1926
    Japanse 5e Slageskader

    1 december 1927
    10 december 1928
    vlaggenschip Japanse 2e Torpedobootjagereskader

    10 december 1928
    30 november 1929
    Japanse 3e Slageskader

    1 december 1932
    20 mei 1933
    Japanse 3e Slageskader

    20 mei 1933
    15 november 1934
    Japanse 7e Slageskader

    15 november 1934
    15 november 1936
    Japanse 8e Slageskader

    1 december 1936
    1 december 1937
    Japanse 8e Slageskader

    15 december 1938
    7 september 1939
    Japanse 9e Slageskader

    15 november 1940
    10 maart 1942
    vlaggenschip Japanse 5e Torpedobootjagereskader

    10 maart 1942
    1 juli 1943
    Japanse 16e Slageskader

    1 juli 1943
    20 april 1944
    Maizuru Marinewerf

    20 april 1944
    15 mei 1944
    Japanse Centrale Pacifische Vloot

    15 mei 1944
    18 augustus 1944
    vlaggenschip Japanse 3e Torpedobootjagereskader


    10 oktober 1944
    verwijderd van marinelijst

    Definitielijst

    Nagasaki
    Japanse stad waarboven de VS op 9 augustus 1945 de tweede atoombom afgooide.

    Geschiedenis

    De Lichte-kruiser Natori werd op stapel gezet volgens het bouwprogramma van 1917. De kiel voor het schip werd gelegd op 14 december 1920 als derde schip uit de Nagara-klasse (1921). Op 16 februari 1922 werd het te water gelaten. De Natori werd op 15 september 1922 afgeleverd aan de scheepswerf van Mitsubishi in Nagasaki. Het schip was vernoemd naar de rivier Natori in Myagi.[1][2]

    Al spoedig na haar indienststelling werd het schip naar China gestuurd om langs de Chinese kust te patrouilleren. In 1938 werd het dubbele 40 mm / 62 kaliber HI Type 91 luchtafweergeschut verwijderd en vervangen door een viervoudig 13,2 mm machinegeweeropstelling. Vanaf 1938 werd de Natori op Taiwan gestationeerd en ondersteunde van daaruit de Japanse landingen op de Zuid-Chinese kusten. In april 1940 werden de twee enkele 13,2 mm machinegeweren vervangen door twee stuks dubbele 25 mm / 60 kaliber Type 96 luchtafweergeschut. Toen in 1940 een gewapend grensconflict ontstond tussen Siam en Frans Indochina, fungeerde Japan als tussenpersoon om het conflict op te lossen. De uiteindelijke wapenstilstand werd ondertekend aan boord van de Natori op 31 januari 1941.[3]


    Natori, vroeg in haar loopbaan Bron: Wilco Vermeer collection

    Op 26 november 1941 werd de Natori aangewezen als het vlaggenschip van het 5e Torpedobootjagereskader. In deze hoedanigheid nam het schip deel aan de invasievloot voor de Filippijnen. Op 10 december 1941, tijdens de landingen bij Luzon, werd de vloot gebombardeerd door Boeing B-17 bommenwerpers van 14th Squadron. Hierbij werd de Natori door vlak bij haar exploderende bommen beschadigd. Na reparaties in Mako kon het schip eind december alweer deelnemen aan operaties in de golf van Lingayen.

    In het begin van 1942 kreeg de Natori escorte diensten rond de invasie van Nederlands-Indië en was op 28 februari 1942 betrokken bij de Slag in de Straat van Sunda. In maart werd de kruiser ingedeeld bij het 16e Slageskader en nam deel aan de invasie van Java en de Slag bij Christmas Island. De rest van het jaar opereerde het schip in de wateren rond Nederlands-Indië om vervolgens op 21 december 1942 deel te nemen aan de invasie bij Hollandia, Nieuw Guinea.[4][5]

    Op 9 januari 1943 werd het schip getorpedeerd en zwaar beschadigd door de USS Tautog (SS-199). Liggend te Ambon voor tijdelijke reparaties op 21 januari 1943 raakte de Natori nogmaals beschadigd door een bom die naast het schip tot ontploffing kwam. De bom was gedropt door een Consolidated B-24 bommenwerper van de 90th Bomb Group, 319th Bomb Squadron. De schade was dusdanig dat het schip water maakte. Een poging tot reparatie in Makassar faalde, waarna het schip in Singapore in reparatie ging. Toen de reparaties op 24 mei 1943 gereed waren, was besloten de Natori naar Japan te zenden voor modernisering. Deze vond plaats in Maizuru. In maart 1944 werden de geschutskoepels No. 5 en No. 7 verwijderd, evenals de katapult en het watervliegtuig. Er werd een dubbel 127 mm / 40 kaliber Type 89 luchtafweergeschut geplaatst evenals 2x3 en 4x1 25mm / 60 kaliber Type 96 luchtafweer. Het schip ontving ook twee dieptebommenwerpers met 36 dieptebommen. Daarnaast werd een Type 21 radar geplaatst en hydrofoons aan de boeg. Op 1 april 1944 was het schip gereed en werd als vlaggenschip aan het 3e Torpedobootjagereskader toegevoegd.[6]


    Bron: Wilco Vermeer collection

    In juni en juli 1944 opereerde de Natori rond Davao, Mindenao en Palau. Op 18 augustus, escorteerde de Natori transport T.3 naar Palau. Op 370 km ten Oosten van Samar werd het smaldeel gesignaleerd door de USS Hardhead (SS-365). De onderzeeboot schoot vijf torpedo's af, waarvan één de Natori midscheeps raakte. Het schip kwam direct stil in het water te liggen. Een treffer met een tweede salvo torpedo's brak het schip. Om 07.04 uur zonk de Natori op 12.29N 12,49E. Hierbij kwamen 330 manschappen om het leven. Japanse torpedobootjagers die het schip begeleidden wisten nog 194 overlevenden te redden. Vier overlevenden werden door de USS Stingray (SS-186) gered uit een rubberboot. Op 12 september 1944 werden nog eens vier overlevenden in een rubberboot gered door de USS Marshall (DD-676). Op 10 oktober 1944 werd het schip van de marine lijst geschrapt.[7][8]

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.
    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ×15 cm lang.
    kruiser
    Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.
    Nagasaki
    Japanse stad waarboven de VS op 9 augustus 1945 de tweede atoombom afgooide.
    radar
    Engelse afkorting met als betekenis: Radio Detection And Ranging. Systeem voor het met elektromagnetische golven vaststellen van de aanwezigheid, afstand, snelheid en richting van voorwerpen als schepen, vliegtuigen, enz.
    Siam
    Benaming van Thailand.
    smaldeel
    Deel van een oorlogsvloot die zelfstandig opereert.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Technische gegevens

     Naam: Natori
     Callsign/Registratie:
    JLLA / ?
     Bouwer:
    Mitsubishi, Nagasaki
     Bouwnummer:
    ?
     Type/Klasse:
    Lichte-kruiser / Nagara-klasse (1921)
     Waterverplaatsing:
    5.570 t (standaard)
    7.050 t (maximaal)
     Lengte:
    162,20 meter
     Breedte:
    14,20 meter
     Diepgang:
    4,80 meter
     Aandrijving:
    4x Gihon gasturbines
    12x Kampon boilers
    90.000 shp (67.000 kW)
    4 schachten
     Snelheid:
    36 knopen (67 km/u)
     Bereik:
    17.000 km bij 10 knopen (18,52 km/u)
     Bepantsering
    pantsergrodel: 63 mm
    dek: 29-45 mm
    schilden: 20 mm
     Bewapening:
    7x1 140 mm / 50 kaliber Type 3 geschut
    1x2 40 mm / 62 kaliber HI Type 91 luchtafweergeschut
    2x1 13,2 mm machinegeweren
    4x2 610 mm torpedolanceerbuizen
    48 zeemijnen
    1 katapult
    1 drijvervliegtuig
     Bemanning
    450

    Definitielijst

    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ×15 cm lang.
    kruiser
    Snelvarend oorlogsschip van 8000-15000 ton, geschikt voor diverse taken als verkenning, verkenningsafweer en konvooibescherming.
    Nagasaki
    Japanse stad waarboven de VS op 9 augustus 1945 de tweede atoombom afgooide.

    Bevelhebbers

    Kaigun-daisa Yoshichika Somejima (Kapitein-ter-Zee) 16 februari 1922
    Kaigun-daisa Minoru Morita (Kapitein-ter-Zee) 20 november 1922
    Kaigun-daisa Taizo Ogura (Kapitein-ter-Zee) 20 november 1923
    Kaigun-daisa Shiro Inoue (Kapitein-ter-Zee) 1 december 1924
    Kaigun-daisa Jitaro Kashima (Kapitein-ter-Zee) 20 november 1925
    Kaigun-daisa Keiji Mizushiro (Kapitein-ter-Zee) 20 mei 1926
    Kaigun-daisa Keiichi Ichikizaki (Kapitein-ter-Zee) 1 november 1926
    Kaigun-daisa Chuza Matsumoto (Kapitein-ter-Zee) 1 december 1926
    Kaigun-daisa Takehiko Tsuda (Kapitein-ter-Zee) 20 augustus 1927
    Kaigun-daisa Jugoro Arichi (Kapitein-ter-Zee) 15 november 1927
    Kaigun-daisa Toshiu Higurashi (Kapitein-ter-Zee) 1 augustus 1928
    Kaigun-daisa Kenichi Sada (Kapitein-ter-Zee) 10 december 1928
    Kaigun-daisa Yoshiro Koyama (Kapitein-ter-Zee) 30 november 1929
    Kaigun-daisa Taichi Miki (Kapitein-ter-Zee) 1 december 1930
    Kaigun-daisa Kurayoshi Hoshino (Kapitein-ter-Zee) 5 april 1931
    Kaigun-daisa Seizo Sakabe (Kapitein-ter-Zee) 1 december 1931
    Kaigun-daisa Terumichi Goto (Kapitein-ter-Zee) 10 juni 1932
    Kaigun-daisa Masukichi Matsuki (Kapitein-ter-Zee) 1 december 1932
    Kaigun-daisa Eijiro Matsuura (Kapitein-ter-Zee) 15 november 1933
    Kaigun-daisa Fukuji Kishi (Kapitein-ter-Zee) 15 november 1934
    Kaigun-daisa Masao Okamura (Kapitein-ter-Zee) 15 november 1935
    Kaigun-daisa Yoshimasa Nakahara (Kapitein-ter-Zee) 1 december 1936
    Kaigun-daisa Hachiro Nakao (Kapitein-ter-Zee) 10 november 1937
    Kaigun-daisa Takeo Aruga (Kapitein-ter-Zee) 5 december 1938
    Kaigun-daisa Hiroshi Matsubara (Kapitein-ter-Zee) 15 november 1939
    Kaigun-daisa Teijiro Yamazumi (Kapitein-ter-Zee) 15 november 1940
    Kaigun-daisa Seigo Sasaki (Kapitein-ter-Zee) 28 juli 1941
    Kaigun-daisa Toshihira Inoguchi (Kapitein-ter-Zee) 1 juli 1942
    Kaigun-daisa Mitsuharu Ueda (Kapitein-ter-Zee) 20 januari 1943
    Kaigun-daisa Taiji Hirai (Kapitein-ter-Zee) 20 juli 1943
    Kaigun-daisa Toshi Kubota (Kapitein-ter-Zee) 18 maart 1944 - 18 augustus 1944

    Noten

    1. Gogin, 2021, pag. 75
    2. Lacroix, 1997, pag. 794
    3. Gogin, 2021, pag. 75
    4. Stille, 2012, pag. 24
    5. Stern, 2015, pag. 120
    6. Gogin, 2021, pag. 76
    7. Gogin, 2021, pag. 76
    8. Cressman, 2000, pag. 29

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    21-04-2022
    Laatst gewijzigd:
    01-07-2024
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken