De Kunikawa Maru werd in 1937 gebouwd voor de zogenaamde K'Line. Het schip werd in oktober 1941 gevorderd door de Japanse Keizerlijke Marine en werd ingericht als algemeen transportschip. Halverwege 1942 werd het schip verbouwd tot vliegtuigmoederschip voor drijvervliegtuigen. Eind 1943 werd het wederom verbouwd tot algemeen transportschip. Op 30 april 1945 werd het schip te Balikpapan tot zinken gebracht door een luchtbombardement.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
Kawasaki, Kobe |
11 maart 1937 |
12 juni 1937 |
1 november 1937 |
30 april 1945 (gezonken) |
Bouwnummer : ? |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
Gegevens: |
|
1 november 1937 |
oktober 1941 |
Kawasaki Kisen K. K.
Line |
||
31 oktober 1941 |
november 1941 |
Dai-Nippon Teikoku
Kaigun (Keizerlijke Marine) |
||
19 november 1941 |
14 juli 1942 |
Rengo Kantai
(Gecombineerde vloot) |
||
23 augustus 1942 |
november 1942 |
Dai-Yon Kantai (4e
Vloot) |
||
1 december 1942 |
april 1943 |
Dai-ni Kantai (2e
Vloot) |
||
15 april 1943 |
september 1943 |
Nanto Homen Kantai
(Zuidoostelijke Gebiedsvloot) |
||
1 oktober 1943 |
30 april 1945 |
Kure chinjufu (Kure
Marinedistrikt) |
||
30 november 1945 |
geschrapt van
marinelijst |
De kiel voor de Kunikawa Maru werd op 11 maart 1937 gelegd aan de scheepswerf van Kawasaki in Kobe als een K'Line schip voor de Kawasaki Line. Op 12 juni 1937 werd het vrachtschip te water gelaten en op 1 november 1937 afgeleverd.
Op 31 oktober 1941 werd het schip gevorderd door de Japanse Marine en aanvankelijk als militair transportschip in gebruik genomen. Vanaf 10 november 1941 werd het schip aan de werf Innoshima van de Osaka Tekkosho K.K. ingericht voor militaire dienst. Op 10 december 1941 werd het schip ingedeeld bij de Rengo Kantai (Gecombineerde Vloot). De Kunikawa Maru werd in 1942 aan de scheepswerf te Kure, verbouwd tot vliegtuigmoederschip als schip in de Kamikawa Maru-klasse. De Kunikawa Maru had een waterverplaatsing van 6.863 ton bij een lengte van 146 meter. Het schip kon een snelheid genereren van 17 knopen (31,48 km/u). Het schip werd bewapend met 2x1 152 mm / 40 kaliber geschut, 2x1 13,2 mm machinegeweren en twaalf drijvervliegtuigen.[1][2]
Operationeel ontving de Kunikawa Maru zes Type 0 Mitsubishi F1M2 "Pete" drijvervliegtuigen mat staartcode "L2-xx". Vanaf 14 juli 1942 deed het schip dienst als vliegtuigmoederschip en ingezet in de Zuidelijke Pacific. In oktober 1942 volgde inzet tijdens de Japanse campagne rond de Solomon eilanden en vanaf 1 april 1943 tot 15 april 1943 maakte het deel uit van de 13e Vliegdekschip Divisie. Tussen 3 mei 1943 en 28 september 1943 nam de Kunikawa Maru deel aan de konvooien 2023, 4508, 3601A, 4805, 3914 en 1292. Op 1 oktober 1943 werd het schip weer ingezet als transportschip voor het Kure chinjufu (Kure Marinedistrikt).[3][4][5][6]
Als marine transportschip nam het deel aan de konvooien O-601B, 7101, Hi-27 en H-22. De Kunikawa Maru liep op 29 maart 1944 bij Balikpapan op een mijn en ging in reparatie. Op 8 mei 1944 kon het schip weer worden ingezet maar liep meteen weer op een mijn en dit keer zonk het schip in ondiep water. Het schip werd gelicht en kon vanaf 25 september 1944 weer worden ingezet.[7]
Op 30 april 1945 zonk de Kunikawa Maru na een luchtbombardement door Amerikaanse Consolidated B-24 bommenwerpers. Formeel werd het schip op 30 november 1945 uit militaire dienst ontheven en op 3 mei 1947 geschrapt uit het maritieme register.
Naam: | Kunikawa Maru |
Callsign/Registratie: |
|
Bouwer: |
Kawasaki, Kobe |
Bouwnummer: |
? |
Type/Klasse: |
Vrachtschip -
Vliegtuigmoederschip / Kamikawa Maru-klasse |
Waterverplaatsing: |
6.863 ton |
Lengte: |
146 meter |
Breedte: |
19 meter |
Diepgang: |
9 meter |
Aandrijving: |
1x MAN-Kawasaki D7Z-70/120T
dieselmotor 1 schacht 8.880 pk |
Snelheid: |
17 knopen (31,48 km/h) |
Bereik: |
? km bij ? knopen (?
km/h) |
Bewapening: |
2x1 152 mm / 40 kaliber geschut 2x1 13,2 mm machinegeweren 12 drijvervliegtuigen |
Bemanning |
? |