TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

De S-klasse (I) torpedobootjager HMS Sturdy was in 1919 in dienst gekomen en werd nagenoeg gelijk toegevoegd aan de Reserve Fleet. Vanaf 1935 werd het schip onbewapend gereactiveerd als reddingsschip voor vliegtuigen van vliegdekschepen en met name HMS Courageous (50). Bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog gereactiveerd als torpedobootjager en ingericht voor het leggen van mijnen, liep het schip op 30 oktober 1940 bij de Binnen-Hebriden tegen de rotsen en zonk.

Definitielijst

torpedobootjager
(Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

Gegevens


Bron: Imperial War Museum SP 1991
Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
Aflevering:
Einde:
Scotts Shipbuilding and Engineering
Company, Greenock
april 1918
26 juni 1919
8 oktober 1919

30 oktober 1940
(gezonken)
Bouwnummer : 495





Indeling:
Datum in:
Datum uit:
Gegevens:

1919

HMS Sturdy (F96), Reserve Fleet

1935

HMS Sturdy (H28), Attendant ship HMS Courageous (50)

1939

HMS Sturdy (H28), Attendant ship HMS Argus (I49)

juni 1940
30 oktober 1940
HMS Sturdy (H28), 22nd Destroyer Flotilla

Geschiedenis

In juni 1917 werd HMS Sturdy besteld als deel van een bestelling van 33 schepen middels het Twelfth War Construction Programme. De kiel voor de Admiralty S-klasse torpedobootjager HMS Sturdy werd in april 1918 gelegd aan de werf van Scotts Shipbuilding and Engineering Company, Greenock. Het schip werd op 26 juni 1919 te water gelaten, op 8 oktober 1919 afgeleverd en vrijwel direct overgeheveld naar de Reserve Fleet. Het was het eerste schip dat deze naam droeg bij de Royal Navy.[1][2][3]

Als S-klasse (I) torpedobootjager had HMS Sturdy een lengte van 84 meter en een standaard waterverplaatsing van 1.075 ton. De drie Yarrow boilers en twee sets van Brown-Curtis stoomturbines konden een snelheid genereren van 36 knopen (67 km/u) en een bereik behalen van 5.090 km bij een snelheid van 15 knopen (28 km/u). De standaard bewapening bestond uit drie stuks 102 mm QF Mark IV geschut, één voor, één tussen de schoorstenen en één achter, een 40 mm pom-pom luchtafweergeschut en 2x2 533 mm torpedolanceerinstallaties. Hoewel het schip, net als de rest van haar klasse was ingericht om nabij de brugopbouw ook twee enkele 457 mm torpedolanceerbuizen gemonteerd te krijgen, werden deze niet bevestigd.[4][5][6]

Bij de Reserve Fleet werd HMS Sturdy ingedeeld bij HMS King George V (1911) en opereerde als tender voor HMS Columbine (RN), de marinebasis te Port Edgar. Op 16 juli 1935 werd het schip ten bate van de National Revieuw in dienst gesteld zonder bewapening en met een kleine kraan op het voorschip. HMS Sturdy werd hiermee begeleidingsschip voor HMS Courageous (50) met als doel het redden en ophalen van schepen en bemanningen die op het water een noodlanding moesten maken. Op 5 december 1936 werd het schip alweer bewapend en ingericht als mijnenlegger.[7][8]


HMS Sturdy als begeleidingsschip zonder bewapening Bron: Public Domain (onbekend)

Bij aanvang van de Tweede Wereldoorlog was HMS Sturdy ingericht als mijnenlegger waarbij het achterste geschut was weggelaten, evenals de achterste torpedolanceerinstallatie. Op deze wijze konden tot 40 mijnen worden meegevoerd. Hoewel het de bedoeling was dat het schip naar het Verre oosten zou worden gezonden, werd het onderweg daar naartoe in de Middellandse Zee teruggeroepen naar de Britse thuiswateren om daar escortediensten uit te voeren. Tijdens slecht weer op 30 oktober 1940 liep HMS Sturdy bij Tiree, op de Binnen Hebriden, aan de grond en brak later door de golfwerking in twee delen. Het schip ging hierbij verloren en drie manschappen kwamen om het leven.[9][10]


HMS Sturdy gestrand en in twee delen gebroken Bron: Public Domain (onbekend)

Definitielijst

torpedobootjager
(Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

Technische gegevens

 Naam: HMS Sturdy
 Callsign/Registratie:
F96, H28
 Bouwer:
Scotts Shipbuilding and Engineering Company, Greenock
 Bouwnummer:
495
 Type/Klasse:
Torpedobootjager / S-klasse (I) , Admiralty S-klasse
 Waterverplaatsing:
1.075 t (standaard)
1.220 t (maximaal)
 Lengte:
84 meter
 Breedte:
8,15 meter
 Diepgang:
3,30 meter
 Aandrijving:
2 Brown-Curtiss stoomturbines
3 Yarrow boilers
2 schachten
27.000 shp (20.000 kW)
 Snelheid:
36 knopen (66,67 km/u)
 Bereik:
5.090 km bij 15 knopen (28 km/u)
 Bewapening:
3x1 QF 101.6 mm Mark IV geschut (later 2)
1x 40mm Vickers luchtafweer
2x2 533 mm torpedolanceerbuizen (later verwijderd)
 Bemanning
90

Definitielijst

Torpedobootjager
(Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

Commanding Officers

Commander Reginald W. Grubb (Kapitein-Luitenant ter zee)
1 oktober 1919 - 5 maart 1920
Commander Alfred E. Evans (Kapitein-Luitenant ter zee) 21 juni 1920 - augustus 1920
Lieutenant-Commander Renfrew Gotto(Luitenant ter zee der 1ste klasse)
14 november 1930
Commander David J. R. Simson (Kapitein-Luitenant ter zee) 26 maart 1931 - 27 april 1931
Lieutenant-Commander William G. Davis (Luitenant ter zee der 1ste klasse)
4 december 1931
Lieutenant-Commander Hubert V. P. McClintock (Luitenant ter zee der 1ste klasse)
20 april 1934
Lieutenant-Commander John H. Huntley (Luitenant ter zee der 1ste klasse)
7 januari 1935
Lieutenant-Commander Geoffrey H. Birley (Luitenant ter zee der 1ste klasse)
maart 1936
Lieutenant-Commander George Tyndale Cooper (Luitenant ter zee der 1ste klasse)
31 juli 1939 - 30 oktober 1940

Noten

  1. Gray, 1984, pag. 85
  2. Kemble, 1961, pag. 105
  3. Colledge, 2010, pag. 335
  4. Friedman, 2009, pag. 163, 297
  5. Gray, 1984, pag. 84
  6. March, 1966, pag. 221
  7. Ransome-Wallis, 1982, pag. 25
  8. March, 1966, pag. 219
  9. Lenton, 1998, pag. 137
  10. Evans, 2010, pag. 43

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
15-11-2021
Feedback?
Stuur het in!

Gerelateerde boeken

Ships of the Royal Navy
Destroyer Down
British Destroyers