Het vrachtschip s.s. Teviotbank, werd op 2 november 1939 door de Royal Navy in dienst genomen en verbouwd tot mijnenlegger HMS Teviotbank. Het schip diende gedurende de gehele Tweede Wereldoorlog in deze hoedanigheid bij de Royal Navy en werd op 29 maart 1946 aan haar oorspronkelijke eigenaar teruggegeven. Vanaf 1955 deed het schip dienst als s.s. Nella. In 1960 werd het uit de vaart genomen en in 1971 gesloopt.
Gebouwd door: |
Kiel gelegd: |
Te
waterlating: |
In dienst: |
Einde: |
John Redhead & Sons Ltd., South Shields |
1 december 1937 |
februari 1938 |
16 februari 1971 |
|
Bouwnummer : 511 |
||||
Data: |
Naam: |
|||
Indeling: |
februari 1938 |
1 november 1939 |
s.s. Teviotbank
(Bank
Line Ltd.) |
|
2 november 1939 |
29 maart 1946 |
HMS Teviotbank (M04)
(Royal Navy) |
||
29 maart 1946 |
1955 |
s.s. Teviotbank
(Bank Line Ltd.) |
||
1955 |
s.s. Nella (Soc.
Armamento Marittimo) |
De ss Teviotbank werd op 1 december 1937 tewatergelaten bij John Redhead & Sons en in februari 1938 als vrachtvaarder in gebruik genomen. Het schip was de derde uit een reeks van zes schepen van dezelfde klasse gebouwd voor de Bank Line Ltd.[1]. In oktober 1939 nam het schip als vrachtschip nog deel aan konvooi HX 4 van Halifax naar Liverpool.
Op 2 november 1939 nam de Admiralty de ss Teviotbank in huur en liet het schip ombouwen tot mijnenlegger[2]. In deze hoedanigheid werd het schip in december 1939 als HMS Teviotbank (M04) in dienst genomen. Begin 1940 was het schip voornamelijk betrokken bij het leggen van mijnenvelden in de Noordzee en rond Engeland.
Op 8 april 1940 nam HMS Teviotbank deel aan Operatie Wilfred, de mijnenlegoperatie voor de Noorse kust. Na de operaties rond Noorwegen, werd de mijnenlegger ingezet bij mijnenlegoperaties in de Noordzee.[3] Op 2 september 1941 vertrok HMS Teviotbank met Konvooi OS.5 naar Freetown, waar het schip op 22 september aankwam.
In december 1941 opereerde HMS Teviotbank in het Verre Oosten en was het schip actie bij het leggen van mijnen rond Maleisië en Nederlands-Indië.[4] Op 1 januari 1942 werd het schip naar Trincomalee gezonden en vanaf eind januari 1942 opereerde HMS Teviotbank rond Ceylon.
Op 24 juli 1944 voer HMS Teviotbank in konvooi MKS 056 van Malta naar Gibraltar en vanaf 29 juli met konvooi MKS 056G door naar Groot-Brittannië.
Op 29 maart 1946 werd de Teviotbank weer aan haar eigenaar Bank Line Ltd. teruggegeven[5]. In 1955 werd het schip verkocht aan de Soc. Armamento Marittimo (SOARMA) in Genua en onder de naam Nella in de vaart genomen. Nadat het schip eind jaren 1960 uit de vaart werd genomen, werd het arriveerde op 16 februari 1971 te La Spezia voor sloop, welke op 23 februari begon bij de firma CN Santa Maria.[6]
Naam: | s.s. Teviotbank HMS Teviotbank |
Callsign/Registratie: |
M04 / 165927 |
Bouwer: |
John Redhead & Sons Ltd.,
South Shield |
Bouwnummer: |
511 |
Type/Klasse: |
Mijnenlegger |
Waterverplaatsing: |
Standaard: 2.981 BRT Maximaal: 5.087 BRT |
Lengte: |
126,19 m |
Breedte: |
17,31 m |
Diepgang: |
7,62 m |
Aandrijving: |
2 boilers T3cyl (25, 42 & 71 x 48ins) 524nhp |
Snelheid: |
15 knopen (28 km/u) |
Bewapening: |
1x 101 mm geschut 1x 76 mm luchtafweergeschut 4x 12,7 mm luchtafweer (2 x 2) 280 mijnen |
Bemanning: |
105 |
Captain John Kemp
(gezagvoerder s.s. Teviotbank) |
|||
Commander Robert
Douglas King-Harman (Kapitein-luitenant ter zee) |
28 september 1939 |
||
Captain Edward
Clifford Watson (Kapitein ter zee) |
15 juni 1942 -
augustus 1944 |