De Noorse mijnenlegger Laugen werd in 1918 in dienst genomen en diende bij de 1. Mineleggerdivisjon. Op 14 april 1940 werd het schip in beslag genomen en als Hafenschutzboot Laugen door de Kriegsmarine in dienst genomen. Later diende het schip nog als Minenschiff. De Laugen overleefde de Tweede Wereldoorlog en kwam weer in dienst bij de Noorse Marine. In 1979 werd het als doelschip opgeblazen.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
KS Laugen Akers Mekaniske Verksted |
391 |
1917 |
1918 |
6 juni 1979 (vernield) |
Bouwnummer : ? |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
Gegevens: |
|
? |
1940 |
KS Laugen,
Mijnenlegger, Noorse Marine |
||
1940 |
1945 |
Hafenschützboot/Minenschiff,
Kriegsmarine |
||
1945 |
1950 |
Mijnenlegger, Noorse
Marine |
||
1950 |
1978 |
Particulier bezit,
m.s. Rosenberg |
||
1978 |
6 juni 1979 |
Doelschip, Noorse
Luchtmacht |
De Noorse mijnenlegger Laugen was een schip uit de Glommen-klasse. In 1916 werd de kiel gelegd bij de scheepswerf van Akers in Oslo en in oktober 1917 werd het schip te water gelaten. In 1918 werd het afgeleverd. De Laugen diende in de 1. Mineleggerdivisjon onder bevel van Kapitanloytnant (Kapitein ter Zee) Ernst W. Schramm.[1]
Het schip werd op 14 april 1940 door de Duitse bezetter als oorlogsbuit te Melsomvik in beslag genomen en kwam bij de Kriegsmarine in dienst als Laugen (NN 05) bij de Hafenschutzflottille Narvik. Later zou het opereren als Minenschiff Laugen (M 22).[2]
In 1945 kwam het schip wederom in dienst bij de Koninklijke Noorse Marine, mat de naam Laugen. Hier diende het schip tot het in 1950 aan particulieren werd verkocht. Na verbouwing tot veerboot deed het als m.s. Rosenberg VI dienst. In maart 1978 werd het schip wederom te koop aangeboden en dit maal aangekocht door de Noorse luchtmacht. Deze gebruikte het schip als doelschip, waarbij het op 6 juni 1979 werd opgeblazen.[3][4]
Naam: | KS Laugen |
Callsign/Registratie: |
? |
Bouwer: |
Akers Mekaniske Verksted, Oslo |
Bouwnummer: |
391 |
Type/Klasse: |
Mijnenlegger / Glommen-klasse |
Waterverplaatsing: |
ontwerp: 335 BRT standaard 380 BRT maximaal |
Lengte: |
42 meter |
Breedte: |
8,50 meter |
Diepgang: |
2,10 meter |
Aandrijving: |
VTE, 1 boiler 170 pk 1 schacht |
Snelheid: |
9,8 knopen (16,67 km/u) |
Bereik: |
? km bij ? knopen (? km/h) |
Bewapening: |
2x1 76 mm / 28 kal. Bofors 120 mijnen |
Bemanning |
35 |