De veerboot d.s. Alversund werd in 1939 door de Sjöforsvaret (Noorse Marine) gehuurd en als patrouilleschip ingezet vanuit Klokkarvik, Sotra. Het schip werd op 25 april 1940 door haar bemanning tot zinken gebracht. De Duitsers lichtten het schip en namen het op 25 juli 1940 in dienst als Biene II (NB 16) bij de Hafenschutzflottille Bergen. In mei 1945 kwam het schip terug bij haar eigenaren en werd het weer als veerboot ingezet.
Gebouwd door: |
Kiel gelegd: |
Te
waterlating: |
In dienst: |
Einde: |
Mjellem & Karlsen, Bergen |
? |
? |
augustus 1926 |
7 maart 1995 (sloop) |
Bouwnummer : 60 |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
||
augustus 1926 |
1927 |
veerboot Alvaersund
- Alvaersund & Manger Dampskibsselskab |
||
1927 |
september 1939 |
veerboot Alversund - Alversund
& Manger Dampbaatlag |
||
september 1939 |
25 april 1940 |
patrouilleboot
Alversund - Sjöforsvaret (Noorse Marine) |
||
1 december 1940 |
1945 |
Biene II (NB16) - Kriegsmarine | ||
1946 |
juni 1965 |
veerboot Alversund -
Alversund & Manger Dampbaatlag |
||
juni 1965 |
1973 |
vrachtschip
Alverstrommen - Ivar Matre, Asane |
||
1973 |
mei 1990 |
vrachtschip Kiloran
- Bertin Solsvik |
||
mei 1990 |
1995 |
Nordhordland
Veteranbatlag |
De veerboot d.s. Alvaersund werd in augustus 1926 door Mjellem & Karlsen in Bergen geleverd aan de Alvaersund & Manger Dampskibsselskab te Bergen en deed als veerboot dienst op de route Bergen - Nordhordland. Nadat in 1927 de maatschappij heer naam wijzigde in Alversund & Manger Dampbaatlag, werd het schip hernoemd tot d.s. Alversund.
De Sjöforsvaret (Noorse Marine) huurde het schip vanaf september 1939 en zette het in als patrouilleschip met als thuisbasis Klokkarvik, Sotra. De Alversund maakte, samen met de Manger, Lindaas, Haus en Oygar, deel uit van de 12. Bevoktningsdivisjon, Bergen Sjöforsvarsavsnitt, 2. Sjöforsvarsdistrikt. Op 25 april 1940 bracht de bemanning het schip te Valvatneg, Stord tot zinken in een poging het uit de handen van de Duitsers te houden.[1]
Naam: | d.s. Alversund |
Callsign/Registratie: |
? |
Bouwer: |
Mjellem & Karlsen, Bergen |
Bouwnummer: |
60 |
Type/Klasse: |
Patrouilleboot / geen |
Waterverplaatsing: |
187 BRT (bruto) 86 t (netto) |
Lengte: |
35.69 meter |
Breedte: |
6,16 meter |
Diepgang: |
3,20 meter |
Snelheid: |
11,75 knopen (21,76 km/u) |
Bewapening: |
1x 65 mm geschut |
Bemanning |
18 |
De Duitse bezetter lichtte het schip en liet het bij Gunvald Ottesen, Sagvag/Stord repareren. Op 15 juli 1940 werd het schip overgenomen door de Kriegsmarine en op 1 december 1940 als Biene II (NB 16) in dienst genomen bij de Hafenschutzflottille Bergen.[2]
In mei 1945 werd het schip teruggegeven aan de oorspronkelijke eigenaren en door Mjellem & Karlsen te Bergen hersteld. Vanaf 1946 deed het als Alversund dienst als veerboot. In 1965 werd de Alversund uit de vaart genomen en in juni 1965 verkocht aan Ivar Matre, Asane te Bergen.
Omgebouwd tot vrachtschip, deed het vanaf 1967 dienst als de d.s. Alverstrommen. De Alverstrommen werd in 1973 verkocht aan Bertin Solsvik in Solsvik, Sotra, waarna het als d.s. Kiloran in dienst kwam. Na een faillissement, werd het schip in mei 1990 op een veiling verkocht aan Nordhordland Veteranbatlag te Ostereidet. Het plan om het schip te restaureren kon door de slechte staat van het schip geen voortgang vinden en op 7 maart 1995 werd het voor sloop overgebracht naar Blomvag. In 1996 werd het schip gesloopt.