De Kongo-klasse slagschepen werden tussen 1911 en 1915 gebouwd als slagkruisers naar een Brits ontwerp. De Kongo (1913) was het laatste Japanse marineschip in die tijd welke buiten Japan gebouwd werd en wel in Groot-Brittannië. Eind jaren 1920 volgde een modernisering en werden de schepen geclassificeerd als slagschip. Alle schepen uit de klasse gingen verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog. Alleen Haruna (1915) kon worden gelicht en werd in 1946 gesloopt.
Naam: |
Gegevens: |
Kongo (1913) |
17 januari 1911: kiellegging 18 mei 1912: tewatergelaten 16 augustus 1913: in dienst genomen 21 november 1944: getorpedeerd |
Hiei (1914) |
4 november 1911: kiellegging 21 november 1912: tewatergelaten 4 augustus 1914: in dienst genomen 13 november 1942: getorpedeerd |
Haruna (1915) |
16 maart 1912: kiellegging 14 december 1913: tewaterlating 19 april 1915: in dienst genomen 28 juni 1945: gezonken 1946: gelicht en gesloopt |
Kirishima (1915) |
17 maart 1912: kiellegging 1 december 1913: teaterlating 19 april 1915: in dienst genomen 15 november 1942: gezonken |
De Kongo-klasse slagschepen waren gebaseerd op een Brits ontwerp van Sir G. Thurston voor slagkruisers. De Kongo werd hiertoe, als laatste Japanse oorlogsbodem, buiten Japan en wel in Groot-Brittannië gebouwd.
In de loop der jaren zijn alle vier de schepen verscheidene malen gemoderniseerd. De eerste belangrijke verbouwingen vonden eind jaren twintig dan wel halverwege de jaren dertig plaats, toen de slagkruisers werden omgebouwd tot slagschepen.[1][2]
Het eerste schip van deze klasse, de Kongo (1913) werd in Engeland bij de Vickers Shipbuilding Company gebouwd, de overige drie schepen werden in Japan zelf gebouwd, veelal van onderdelen die in Groot-Brittannië werden voorgebouwd. De schepen kregen een lengte van 222,10 meter met een breedte van 29,30 meter en een diepgang van 9,70 meter. De waterverplaatsing varieerde tussen de 31.720 ton tot 32.156 ton, afhankelijk van welk schip en welke fase van reconstructie het schip zich in bevond. De acht tot elf boilers dreven vier gasturbines aan die op hun beurt weer vier propellers aandreven. Hiermee konden de schepen een topsnelheid van 30,5 knopen (55,56 km/u) bereiken. De hoofbewapening bestond uit vier dubbelloops koepels, twee op het voorschip en twee op het achterschip, met elk twee 356 mm / 45 kaliber geschut. De belangrijkste secundaire bewapening waren de veertien stuks 152 mm / 50 kaliber in enkele opstellingen langszij de bovenbouw.[3][4]
In het midden van de jaren 30 werden de schepen ingrijpend gewijzigd. De lengte werd vergroot naar 225 m, de breedte naar 31,7 m en de diepgang werd 9,8 m. Dit was alles het gevolg van een grote aanpassing in onder andere de bepantsering. Het dekpantser werd verdikt naar 96,5-165mm. De schepen kregen nieuwe boilers, waardoor het vermogen werd verdubbeld naar 136,000 shp. De snelheid nam daardoor toe naar circa 30 knopen en de waterverplaatsing naar circa 36.000 ton. Ook de bewapening werd diverse malen aangepast. De hoofdbewapening bleef qua kaliber hetzelfde, maar werd wel gemoderniseerd. De secundaire bewapening werd gereduceerd acht stuks terwijl tijdens de Tweede Wereldoorlog nog eens zwaar luchtafweergeschut werd toegevoegd. Het lichtere luchtdoelgeschut werd tijdens de oorlog verhoogd naar 100 stuks 25mm/60. Tijdens het verloop van de oorlog werd hierdoor ook de bemanning aanzienlijk uitgebreid, van 1100 naar 1360 en werd het schip geclassificeerd als slagschip. Vanwege de hoge snelheid voor een slagschip, werden de schepen meestal ingezet als escorte voor de vliegdekschepen.[5][6][7]
Twee schepen, de Hiei (1914) en de Kirishima (1915) gingen verloren in november 1942 tijdens de strijd rond Guadalcanal. De Kongo (1913) ging in november 1944 verloren en de Haruna (1915) in juni 1945.
Klasse: | Kongo-klasse |
Aantal in klasse: |
4 |
Land: |
Japan |
Type: |
Slagkruisers / Slagschepen |
Waterverplaatsing: |
31.720 ton (Kongo) - 32350 (Hiei) |
Lengte: |
222,10 meter |
Breedte: |
29,30 meter |
Diepgang: |
9,70 meter |
Aandrijving: |
4 schachten 4 gasturbines 8 - 11 boilers 136.000 pk pk (? kW) |
Snelheid: |
30,5 knopen (55,56 km/u) |
Bereik: |
18.520 km bij ? knopen (? km/h) |
Bepantsering: |
Pantsergordel: 203 - 76 mm Dek: 152 - 38 mm Koepel: 229 - 152 mm |
Bewapening: |
4x2 356 mm / 45 kaliber Type 41
of Type 43 geschut 14x1 152 mm / 50 kaliber Type 41 geschut 4x2 127 mm / 40 kaliber Type 89 luchtafweergeschut 10x2 25 mm / 60 kaliber Type 96 luchtafweergeschut 4 - 8 x 352 mm torpedolanceerbuizen |
Bemanning: |
1.193 - 1.360 |