De Type III U-boot was een op de Type I U-boot gebaseerd ontwerp, maar dan groter en met een grotere capaciteit aan torpedo's of mijnen. In 1934 werd het ontwerp nog verbeterd, onder de noemer Type VII, welke echter voor een andere Type VII U-boot ontwerp werd gebruikt. Het doel was de Type III te gebruiken voor het transport van twee type LS Schnellboote. Het Type III werd nooit gebouwd.
In een poging de Type I U-boot te verbeteren werd op basis van dat ontwerp een grotere variant ontwikkeld, de Type III U-boot, ook wel Type IIIa U-boot. Het type was vooral ontwikkeld als mijnenlegger. De schepen zouden een grotere opslagcapaciteit krijgen voor 21 torpedo's of 42 TMA mijnen. Hiernaast zouden ze worden uitgerust met 5 torpedolanceerbuizen, vier in de boeg en één in de hek. Zowel voor als achter de toren zouden een 105 mm/45 kaliber geschut worden geplaatst. Er werden echter geen bestellingen voor dit type gedaan.
Eind 1933 werd nog een poging gedaan het ontwerp alsnog te produceren als Type III (1934 entwurf), dit keer wederom groter zodat maar liefst 48 TMA mijnen konden worden meegevoerd en kreeg twee torpedolanceerbuizen in de hek van het schip. Tevens werd in het ontwerp een waterdichte hangar meegenomen waar twee 10 ton LS-Schnellboote in konden worden meegevoerd, waardoor één stuk geschut werd verwijderd. Vanwege de hoge productiekosten en de beperkte operationele waarde, werd dit project afgeblazen. Aanvankelijk werd dit ontwerp als Type VII aangemerkt, welke echter later voor een nieuwe ontwerp werd gebruikt.[1]
Klasse: | Type III U-boot |
Aantal in klasse: |
geen |
Land: |
Duitsland |
Type: |
Onderzeeër |
Waterverplaatsing: |
onbekend |
Lengte: |
77,50 meter |
Breedte: |
8,00 meter |
Diepgang: |
5,18 meter |
Aandrijving: |
2.800 pk (diesel) 1.000 pk (electrisch) |
Snelheid: |
17 knopen (31,48 km/u) boven
water 8 knopen (14,82 km/u) onder water |
Bereik: |
onbekend |
Bewapening (bij ontwerp): |
4x 533 mm torpedolanceerbuizen
(boeg) 2x 533 mm torpedolanceerbuizen (hek) 1x 102 mm dekkanon |
Bemanning: |
65 |