Tijdens de bouw van de Type VIIb schepen, werd een nieuw sonarapparaat, het S-Gerät (Such Gerät) ontwikkeld. De Type VIIb U-boten hadden echter onvoldoende ruimte om dit sonarapparaat geïnstalleerd te krijgen. De interne ruimte werd daarom bij een nieuw ontwerp vergroot en zo ontstond het meest succesvolle U-boot type uit de Tweede Wereldoorlog, de Type VIIc. Van dit type werden 568 schepen geleverd.
Onderstaande lijst is nog niet geheel ingevuld, voor diverse schepen zullen later nog de data worden aangevuld zodra een schip wordt beschreven.
U 69 |
|
U 70 |
|
U 71 |
|
U 72 |
|
U 77 |
|
U 78 |
|
U 79 |
|
U 80 |
|
U 81 |
|
U 82 |
|
U 88 |
|
U 89 |
|
U 90 |
|
U 91 |
|
U 92 |
|
U 93 |
|
U 94 |
|
U 95 |
|
U 96 |
|
U 97 |
|
U 98 |
|
U 132 |
|
U 133 |
|
U 134 |
|
U 135 |
|
U 136 |
|
U 201 |
|
U 202 |
|
U 203 |
|
U 204 |
|
U 205 |
|
U 206 |
|
U 207 |
|
U 208 |
|
U 209 |
|
U 210 |
|
U 211 |
|
U 212 |
|
U 221 |
|
U 222 |
|
U 223 |
|
U 224 |
|
U 225 |
|
U 226 |
|
U 227 |
|
U 228 |
|
U 229 |
|
U 230 |
|
U 231 |
|
U 232 |
|
U 235 |
|
U 236 |
|
U 237 |
|
U 238 |
|
U 239 |
|
U 240 |
|
U 241 |
|
U 242 |
|
U 243 |
|
U 244 |
|
U 245 |
|
U 246 |
|
U 247 |
|
U 248 |
|
U 249 |
|
U 250 |
|
U 251 |
|
U 252 |
|
U 253 |
|
U 254 |
|
U 255 |
|
U 256 |
|
U 257 |
|
U 258 |
|
U 259 |
|
U 260 |
|
U 261 |
|
U 262 |
|
U 263 |
|
U 264 |
|
U 265 |
|
U 266 |
|
U 267 |
|
U 268 |
|
U 269 |
|
U 270 |
|
U 271 |
|
U 272 |
|
U 273 |
|
U 274 |
|
U 275 |
|
U 276 |
|
U 277 |
|
U 278 |
|
U 279 |
|
U 280 |
|
U 281 |
|
U 282 |
|
U 283 |
|
U 284 |
|
U 285 |
|
U 286 |
|
U 287 |
|
U 288 |
|
U 289 |
|
U 290 |
|
U 291 |
|
U 301 |
|
U 302 |
|
U 303 |
|
U 304 |
|
U 305 |
|
U 306 |
|
U 307 |
|
U 308 | |
U 309 |
|
U 310 |
|
U 311 |
|
U 312 |
|
U 313 |
|
U 314 |
|
U 315 |
|
U 316 |
|
U 331 |
|
U 332 |
|
U 333 | |
U 334 |
|
U 335 |
|
U 336 |
|
U 337 | |
U 338 |
|
U 339 |
|
U 340 |
|
U 341 |
|
U 342 |
|
U 343 |
|
U 344 |
|
U 345 |
|
U 346 |
|
U 347 |
|
U 348 |
|
U 349 |
|
U 350 |
|
U 351 |
|
U 352 |
|
U 353 |
|
U 354 |
|
U 355 |
|
U 356 |
|
U 357 |
|
U 358 |
|
U 359 |
|
U 360 |
|
U 361 |
|
U 362 |
|
U 363 |
|
U 364 |
|
U 365 |
|
U 366 |
|
U 367 |
|
U 368 |
|
U 369 |
|
U 370 |
|
U 371 |
|
U 372 | |
U 373 |
|
U 374 |
|
U 375 |
|
U 376 |
|
U 377 |
|
U 378 |
|
U 379 |
|
U 380 |
|
U 381 |
|
U 382 |
|
U 383 |
|
U 384 |
|
U 385 |
|
U 386 |
|
U 387 |
|
U 388 |
|
U 389 |
|
U 390 |
|
U 391 |
|
U 392 |
|
U 393 |
|
U 394 |
|
U 395 |
|
U 396 |
|
U 397 |
|
U 398 |
|
U 399 |
|
U 400 |
|
U 401 |
|
U 402 |
|
U 403 |
|
U 404 |
|
U 405 |
|
U 406 |
|
U 407 |
|
U 408 |
|
U 409 |
|
U 410 |
|
U 411 |
|
U 412 |
|
U 413 |
|
U 414 |
|
U 415 |
|
U 416 |
|
U 417 |
|
U 418 |
|
U 419 |
|
U 420 |
|
U 421 |
|
U 422 |
|
U 423 |
|
U 424 |
|
U 425 |
|
U 426 |
|
U 430 |
|
U 431 |
|
U 432 |
|
U 433 |
|
U 434 |
|
U 435 |
|
U 436 |
|
U 437 |
|
U 438 |
|
U 439 |
|
U 440 |
|
U 441 |
|
U 442 |
|
U 443 |
|
U 444 |
|
U 445 |
|
U 446 |
|
U 447 |
|
U 448 |
|
U 449 |
|
U 450 |
|
U 451 |
|
U 452 |
|
U 453 |
|
U 454 |
|
U 455 |
|
U 456 |
|
U 457 |
|
U 458 |
|
U 465 |
|
U 466 |
|
U 467 |
|
U 468 |
|
U 469 |
|
U 470 |
|
U 471 |
|
U 472 |
|
U 473 |
|
U 474 |
|
U 475 |
|
U 476 |
|
U 477 |
|
U 478 |
|
U 479 |
|
U 480 |
|
U 481 |
|
U 482 |
|
U 483 |
|
U 484 |
|
U 485 |
|
U 486 |
|
U 551 |
|
U 552 |
|
U 553 |
|
U 554 |
|
U 555 |
|
U 556 |
|
U 557 |
|
U 558 |
|
U 559 |
|
U 560 |
|
U 561 |
|
U 562 |
|
U 563 |
|
U 564 |
|
U 565 |
|
U 566 |
|
U 567 |
|
U 568 |
|
U 569 |
|
U 570 |
|
U 571 |
|
U 572 |
|
U 573 |
|
U 574 |
|
U 575 |
|
U 576 |
|
U 577 |
|
U 578 |
|
U 579 |
|
U 580 |
|
U 581 |
|
U 582 |
|
U 583 |
|
U 584 |
|
U 585 |
|
U 586 |
|
U 587 |
|
U 588 |
|
U 589 |
|
U 590 |
|
U 591 |
|
U 592 |
|
U 593 |
|
U 594 |
|
U 595 |
|
U 596 |
|
U 597 |
|
U 598 |
|
U 599 |
|
U 600 |
|
U 601 |
|
U 602 |
|
U 603 |
|
U 604 |
|
U 605 |
|
U 606 |
|
U 607 |
|
U 608 |
|
U 609 |
|
U 610 |
|
U 611 |
|
U 612 |
|
U 613 |
|
U 614 |
|
U 615 |
|
U 616 |
|
U 617 |
|
U 618 |
|
U 619 |
|
U 620 |
|
U 621 (1942) |
1 juli 1941: kiellegging 19 maart 1942: tewaterlating 7 mei 1942: tewaterlating 18 augustus 1944: gezonken |
U 622 |
|
U 623 |
|
U 624 |
|
U 625 |
|
U 626 |
|
U 627 |
|
U 628 |
|
U 629 |
|
U 630 |
|
U 631 |
|
U 632 |
|
U 633 | |
U 634 |
|
U 635 |
|
U 636 |
|
U 637 |
|
U 638 |
|
U 639 |
|
U 640 |
|
U 641 |
|
U 642 |
|
U 643 |
|
U 644 |
|
U 645 |
|
U 646 |
|
U 647 |
|
U 648 |
|
U 649 |
|
U 650 |
|
U 651 |
|
U 652 |
|
U 653 |
|
U 654 |
|
U 655 |
|
U 656 |
|
U 657 |
|
U 658 |
|
U 659 |
|
U 660 |
|
U 661 |
|
U 662 |
|
U 663 |
|
U 664 |
|
U 665 |
|
U 666 |
|
U 667 |
|
U 668 |
|
U 669 |
|
U 670 |
|
U 671 |
|
U 672 |
|
U 673 |
|
U 674 |
|
U 675 |
|
U 676 |
|
U 677 |
|
U 678 |
|
U 679 |
|
U 680 |
|
U 681 |
|
U 682 |
|
U 683 |
|
U 684 |
|
U 685 |
|
U 686 |
|
U 701 |
|
U 702 |
|
U 703 |
|
U 704 |
|
U 705 |
|
U 706 |
|
U 707 |
|
U 708 |
|
U 709 |
|
U 710 |
|
U 711 |
|
U 712 |
|
U 713 |
|
U 714 |
|
U 715 |
|
U 716 |
|
U 717 |
|
U 718 |
|
U 719 |
|
U 720 |
|
U 721 |
|
U 722 |
|
U 731 |
|
U 732 |
|
U 733 |
|
U 734 |
|
U 735 |
|
U 736 |
|
U 737 |
|
U 738 |
|
U 739 |
|
U 740 |
|
U 741 |
|
U 742 |
|
U 743 |
|
U 744 |
|
U 745 |
|
U 746 |
|
U 747 |
|
U 748 |
|
U 749 |
|
U 750 |
|
U 751 |
|
U 752 |
|
U 753 |
|
U 754 |
|
U 755 |
|
U 756 |
|
U 757 |
|
U 758 |
|
U 759 |
|
U 760 |
|
U 761 |
|
U 762 |
|
U 763 |
|
U 764 |
|
U 765 |
|
U 766 |
|
U 767 |
|
U 768 |
|
U 769 |
|
U 770 |
|
U 771 |
|
U 772 |
|
U 773 |
|
U 774 |
|
U 775 |
|
U 776 |
|
U 777 |
|
U 778 |
|
U 779 |
|
U 780 |
|
U 781 |
|
U 783 |
|
U 821 |
|
U 822 |
|
U 825 |
|
U 826 |
|
U 901 |
|
U 902 |
|
U 903 |
|
U 904 |
|
U 905 |
|
U 906 |
|
U 907 |
|
U 908 |
|
U 921 |
|
U 922 |
|
U 923 |
|
U 924 |
|
U 925 |
|
U 926 |
|
U 927 |
|
U 928 |
|
U 951 |
|
U 952 |
|
U 953 |
|
U 954 |
|
U 955 |
|
U 956 |
|
U 957 |
|
U 958 |
|
U 959 |
|
U 960 |
|
U 961 |
|
U 962 |
|
U 963 |
|
U 964 |
|
U 965 |
|
U 966 |
|
U 967 |
|
U 968 |
|
U 969 |
|
U 970 |
|
U 971 |
|
U 972 |
|
U 973 |
|
U 974 |
|
U 975 |
|
U 976 |
|
U 977 |
|
U 978 |
|
U 979 |
|
U 980 |
|
U 981 |
|
U 982 |
|
U 983 |
|
U 984 |
|
U 985 |
|
U 986 |
|
U 987 |
|
U 988 |
|
U 989 |
|
U 990 |
|
U 991 |
|
U 992 |
|
U 993 |
|
U 994 |
|
U 1051 |
|
U 1052 |
|
U 1053 |
|
U 1054 |
|
U 1055 |
|
U 1056 |
|
U 1057 |
|
U 1058 |
|
U 1101 |
|
U 1102 |
|
U 1131 |
|
U 1132 |
|
U 1161 |
|
U 1162 |
|
U 1191 |
|
U 1192 |
|
U 1193 |
|
U 1194 |
|
U 1195 |
|
U 1196 |
|
U 1197 |
|
U 1198 |
|
U 1199 |
|
U 1200 |
|
U 1201 |
|
U 1202 |
|
U 1203 |
|
U 1204 |
|
U 1205 |
|
U 1206 |
|
U 1207 |
|
U 1208 |
|
U 1209 |
|
U 1210 |
Tegelijkertijd met de toevoeging van het S-Gerät, greep men deze ontwikkeling aan om een verbeterde motor te installeren en de duiktijd te vergroten. Met deze verbeteringen ontstond de Type VIIc. De eerste schepen werden in 1938 besteld en kregen een hoger nummer om de geallieerden te doen geloven dat er meer U-boten waren dan de Kriegsmarine in werkelijkheid had. Tegen de tijd dat de Tweede Wereldoorlog uitbrak, waren er al meer dan 140 schepen in aanbouw, verdeeld over 13 scheepswerven.
Het eerste schip van dit type was de U 69 die in 1940 in dienst kwam. Uiteindelijk zouden er 568 worden gebouwd, waarmee dit type de ruggengraat vormde van Dönitz' onderzeebootwapen. Gedurende de oorlog werden de schepen verscheidene malen verbeterd en aangepast, waardoor de schepen rondvoeren met verschillende dekbewapening. De in 1944 en 1945 nog in dienst zijnde schepen werden nagenoeg allemaal voorzien van een zogenaamde Schnorchel (snorkel)[1].
De Type VIIc schepen hadden evenveel torpedobuizen als haar voorgangers. De U 72, U 78, U 80, U 554 en U 555 hadden echter maar twee boegbuizen en de U 203, U 331, U 351, U 401, U 431 en U 651 hadden geen achterwaartse torpedobuis[2]. De bekendste Type VIIc U-boot is wel U 96 geworden, vanwege haar hoofdrol in de speelfilm "Das Boot".
Bij wijze van proef werden zeven Type VIIc boten omgebouwd tot Flak-boten met de aanduiding "U-Flak 1". Naast radar kregen de schepen, buiten de standaard enkelloops 3,7 cm luchtafweer, een vierloops 2 cm Flakvierling. De uitkijktoren werd naar voren uitgebreid, waarop nogmaals een 2 cm Flakvierling werd geplaatst. Zeven schepen (U 211, U 256, U 263, U 272, U 441, U 621 (1942) en U 953) werden aldus verbouwd, waarvan er maar vier (U 256, U 441, U 621 en U 953) operationeel werden. Het bleek niet bepaald een succes en het idee werd in november 1943 dan ook weer verlaten.
In 1941 werden enige verbeteringen aangebracht aan het ontwerp waardoor een iets gewijzigde versie verscheen, de Type VIIc/41. In de jaren 1942 en 1943 werd geprobeerd dit type nog verder te ontwikkelen met de Type VIIc/42. Ondanks deze pogingen het type te verbeteren, bleef de standaard Type VIIc het meest gebruikte en meest gebouwde Duitse onderzeeboottype[3].
Klasse: | Type VIIc U-boot |
Aantal in klasse: |
568 |
Land: |
Duitsland |
Type: |
Onderzeeboot |
Waterverplaatsing: |
761 BRT boven water 865 BRT onder water |
Lengte: |
67,10 meter |
Breedte: |
6,20 meter |
Diepgang: |
4,74 meter (boven water) |
Aandrijving: |
2x dieselmotoren,
2.100-2.400kW/2.800-3.200 pk 2x electromotoren, 550 kW, 740 pk 2 schachten |
Snelheid: |
17,7 knopen (32,8 km/h) boven
water 7,60 knopen (14,1 km/h) onder water |
Bereik: |
15.700 km (bij 10 knopen boven
water) 150 km (bij 4 knopen onder water) |
Duikdiepte: |
165 meter kritiek: 265-280 meter |
Bewapening: |
5x 53.3 cm torpedobuizen (vier
voor, één achter) 14x torpedo's of 26 TMA mines 1x 8.8 cm SK C/35 dekgeschut 1x 2 cm C/30 luchtafweergeschut (tot Turmumbau II) 2x dubbelloops 13,2mm Breda-Fla-MG (Turmumbau I) 2x 2 cm C/38 luchtafweergeschut (Turmumbau II) 1x 3.7cm M42 U (Turmumbau IV) 2x dubbelloops 2cm 38 M II (Turmumbau IV) |
Bemanning: |
45-60 |