TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Liberation Route Marker 223: B.100 Goch vliegveld van de Royal Air Force

B.100 Goch vliegveld van de Royal Air Force
Na de landingen in Normandië (D-Day 1944) trokken de geallieerden op in de richting van Duitsland. Om de voortgang van de grondtroepen te ondersteunen moest de Royal Air Force (RAF) gelijk met hen optrekken en het luchtruim beheersen. Om dit te bereiken had de RAF vliegvelden en landingsbanen nodig. Het eerste vliegveld van de Royal Air Force op Duits grondgebied, ‘B.100 Goch’ werd in februari/maart 1945 ten zuiden van Weeze ingericht.

Het Rijnlandoffensief vormt aan het Westfront één van de slagen waar de zwaarste gevechten plaatsvinden en grootste verliezen geleden worden; de strijd om de Nederrijn en de oversteek over de Rijn (Operaties Veritable, Grenade, Blockbuster, Plunder en Varsity). De geallieerde luchtmachttroepen kregen de rol toebedeeld om massaal ondersteuning te bieden aan de grondtroepen. Daarvoor werden tijdelijke vliegvelden ingericht, bij de Amerikaanse troepen gecodeerd met Y. en bij de Britse troepen B. gekenmerkt door een oplopende nummering en vernoemd naar een nabijgelegen plaats. Het eerste vliegveld van de Royal Airforce op Duits grondgebied, ‘B.100 Goch’ werd in februari/maart 1945 ten zuiden van Weeze ingericht door eenheden van de genie. De landingsbaan met geperforeerde stalen platen had een lengte van 1.080 meter. Er was een noodlandingsbaan en schuin daar tegenover een 900 meter lange groenstrook voor transportvliegtuigen. Britse en Canadese eenheden uitgerust met Spitfires en Typhoons voerden vanaf 4 maart 1945 luchtaanvallen uit op de Duitse troepen ten oosten van de Rijn.

De grootste geallieerde luchtlanding op één dag vond plaats in het luchtruim van Hamminklen (Operation Varsity). Eind april, na de succesvolle Verovering van het Ruhrgebied, trekt het leger verder en verplaatsen de militaire vliegtuigen van B.100 naar meerdere plaatsen richting het Noord Duitsland. B.100 werd weer opgeheven.

Audiospot - B.100 Goch vliegveld van de Royal Air Force



Liberation Route Europe is gecertificeerd als Cultural Route of the Council of Europe. Met honderden plekken en verhalen in negen verschillende Europese landen, verbindt de route de belangrijkste regio's langs dezelfde route van de geallieerden in 1943-1945.
Het gehele traject bestaat uit themaroutes die per fiets, te voet of per auto kunnen worden afgelegd.
Deze routes passeren tal van historische- en interessante locaties en vertellen verhalen vanuit een veelvoud aan perspectieven die belangrijk waren in de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog.
Iedere route is voorzien van zogenaamde markers. Dit zijn grote keien of zuilen die zijn voorzien van tekst of mogelijkheden om de verhalen te beluisteren. Daarnaast zijn er vele ‘Vectors of Memory’ geplaatst, die aangeven dat de passant zich op een van de Liberation Routes begeeft.
De routes zijn terug te vinden op de website van Liberation Route Europe of in de app via welke ook veel verhalen te beluisteren zijn.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: TracesOfWar & Liberation Route Europe
  • Foto's: Arie van Wijngaarden (1, 2, 3), Johan Tjallingii (4), Peter Schipper (5)