Een race tegen de klok
Recreatiegebied 'De Kuilen' ligt er nu vredig bij, maar in de winter van 1944-1945 was het hier een drukte van belang. In recordtijd werd hier door de Royal Engineers een vliegveld uit de bevroren grond gestampt. Honderden vliegtuigen moesten hier worden gestationeerd om luchtsteun te bieden aan de volgende aanvalsgolven van de Geallieerden.
Operatie Market Garden is in september vastgelopen. De frontlinie kwam in de winter van 1944-1945 in het Nederlands-Duitse grensgebied te liggen en er moest vaak meter voor meter gestreden worden. De inzet van mankracht en materieel aan de kant van de Geallieerden was enorm hoog en dat moest allemaal zo efficiënt mogelijk georganiseerd worden. Troepen aan de frontlinie moesten worden ondersteund door militaire luchtsteun.
De geallieerden leggen daarom al vanaf de landingen in Normandië op 6 juni 1944, zo snel mogelijk vliegvelden aan direct achter de frontlinie in bevrijd gebied. Dat stelde hen in staat om snel troepen te verplaatsen en om gevechtsvliegtuigen te stationeren. Eind december 1944 krijgen de mannen van de Royal Engineers en het Pioneer Corps hier in Mill opdracht voor de bouw van B.89, het 89ste vliegveld na D-Day.
Wanneer duidelijk wordt dat er in februari 1945 een groot geallieerd offensief aan de
Nederlands-Duitse grens zal plaatsvinden wordt de opleverdatum van het vliegveld naar voren verschoven. In slechts enkele weken moeten de mannen een enorm vliegveld uit de grond stampen. De winter speelt hen echter vreselijk parten. Begin februari zullen de grote offensieven, operatie Veritable en Operatie Grenade, van start gaan. Zal het hen lukken om 8 februari klaar te zijn?
Audiospot - Een race tegen de klok
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!