In 1905 werd de passagiersboot " Westerschelde " op de werf van J. & K. Smit in Kinderdijk te water gelaten en ingezet als veerdienst bij de Provinciale Stoomboot Diensten van de Provincie Zeeland.
In de 1e Wereldoorlog bracht het schip vluchtelingen uit het door Duitse troepen bezette België naar veiliger oorden in het neutrale Nederland.
In 1933 werd het schip verkocht aan de scheepssloperij F.de Klerk in Terneuzen en leek voor de sloop bestemd, echter 2 jaar later werd de raderstoomboot toch nog verkocht.
Het schip werd verkocht aan P.J.Zwaans, oliehandelaar te Oosterhout. Het schip werd grondig verbouwd en deed dienst als oliebunkerschip. Het schip kreeg hiermee ook zijn nieuwe naam " De Zwaan ".
Tijdens WO2 deed het raderstoomschip De Zwaan dienst als onderduikadres voor velen die door de Duitse bezettingstroepen werden gezocht of vervolgd. Kees Zwaans en zijn vrouw Lieske waren vanaf het begin van de oorlog actief in de verzetsbeweging, zij hielpen vluchtelingen, vervolgden, Joden, neergeschoten Britse piloten of Hollandse jongens die niet voor de Duitsers wilden werken, onder te duiken.
Ook Kees en Lieske Zwaans ontkwamen niet aan het verraad, vluchtten en kregen onderdak in een bakkerij in Oosterhout. Kees ging voor de Amerikaanse Inlichtingen Dienst werken en hielp Joodse kinderen hun ouders terug te vinden.
Op 13 maart 1945 werd Kees Zwaans aangereden door een Amerikaans voertuig en overleed aan zijn verwondingen op 33 jarige leeftijd.
Kees Zwaans en zijn vrouw Lieske werden als "Rechtschapene" geeërd in het Yad Vashem. (The Righteous Among The Nations).
Het schip raakte in verval en kwam na de oorlog in de handen van diverse eigenaren. In 1990 werd het schip weer tot raderstoomboot omgebouwd en deed als "De Nederlander " dienst als restaurantschip. In maart 2000 werd het schip grondig gerestaureerd en kreeg op 20 april zijn huidige naam 'Freya".
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!