Liberation Route Europe is gecertificeerd als Cultural Route of the Council of Europe. Met honderden plekken en verhalen in negen verschillende Europese landen, verbindt de route de belangrijkste regio's langs dezelfde route van de geallieerden in 1943-1945.
Het gehele traject bestaat uit themaroutes die per fiets, te voet of per auto kunnen worden afgelegd. Deze routes passeren tal van historische- en interessante locaties en vertellen verhalen vanuit een veelvoud aan perspectieven die belangrijk waren in de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog.
Iedere route is voorzien van zogenaamde markers. Dit zijn grote keien of zuilen die zijn voorzien van tekst of mogelijkheden om de verhalen te beluisteren. Daarnaast zijn er vele ‘Vectors of Memory’ geplaatst, die aangeven dat de passant zich op een van de Liberation Routes begeeft.
De routes zijn terug te vinden op de website van Liberation Route Europe of in de app via welke ook veel verhalen te beluisteren zijn.
De bruggenbouwers
Dat bruggen in tijden van oorlog van strategisch belang zijn, behoeft geen uitleg. Maar wat als er geen bruggen meer zijn? In februari en maart 1945 legden de Engelse Royal Engineers tussen Oeffelt en Gennep een ruim 1200 meter lange Baileybrug aan. Een knap staaltje techniek waar Churchill en Montgomery zelf poolshoogte van kwamen nemen.
Het restaurant aan de Brabantse kant van de Maas is 't Veerhuis Oeffelt. Eeuwenlang zette de veerman hier mens en dier de rivier over. Midden 1944 was het gebied rondom het veerhuis bevrijd gebied, de Limburgse zijde van de Maas was Duits bezet gebied.
Elke avond trokken de Engelsen zich terug in het dorp Oeffelt. Duitse soldaten en hun gevangenen legden in de weilanden langs de Maas loopgraven aan. Eens zou hun vijand proberen om de Maas over te steken. Deze situatie met Engelsen op de Brabantse oever en de Duitsers op de Limburgse oever, met de rivier als fysieke scheiding duurde tot februari 1945. Toen besloten de geallieerden om tot actie over te gaan.
De Baileybrug tussen Gennep en Oeffelt werd de langste rivier-overspanning die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd aangelegd. De indrukwekkende brug werd door de Britse Royal Engineers gebouwd en bestond uit brug-elementen op pontons. Op 12 februari 1945 werd Gennep bevrijd en meteen startte de bouw. Op 20 februari 1945 was de brug klaar en maakten de eerste voertuigen de oversteek.
De Baileybrug was ontworpen door Captain Hunt en luitenant Lambrechtsen van Ritthem, voormalig ingenieur van Rijkswaterstaat. De kennis van de laatste was belangrijk om de brug bij verschillende waterstanden te kunnen gebruiken. De waterstand was door de grote hoeveelheid neerslag namelijk hoog. Bovendien had het terugtrekkende Duitse leger de installaties in de stuwdammen van de Ruhr (Roer) opgeblazen en kwam er bij Roermond extra veel water in de Maas.
Dankzij deze baileybrug kon Montgomery enkele weken later, eind 1945, de Rijn oversteken, met als doel het Ruhrgebied in handen te krijgen. De brug bij Gennep bleef tot na de Tweede Wereldoorlog in gebruik tot er een permanente brug aangelegd kon worden.
Audiospot - De bruggenbouwers
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!