Deze ingebetonneerde M4 Sherman tank maakte deel uit van de naoorlogse IJssellinie.
Na de Tweede Wereldoorlog ontstond er vrij snel een nieuw spanningsveld, nu tussen de grootmachten Rusland en Amerika. Er kwam in Duitsland een muur te staan tussen de westelijke geallieerden en de Russen in het oostelijke door hen bevrijde deel van Duitsland. Het begin van de Koude Oorlog was geboren. De dreiging werd ook in Nederland gevoeld en men besloot de oude IJssellinie nieuw leven in te blazen. Met achtergebleven oorlogsmateriaal van de geallieerden werden langs de IJssel opnieuw mitrailleurposten geplaatst. Hiertoe werden Sherman tanks van motoren en wielen ontdaan en de tank met beton omgoten in de grond begraven. Alleen de draaikoepel bleef bovengronds.
Net voor de Alexander Ver Huellbrug bij Doesburg bevindt zich zo'n ingegraven en gebetonneerde tank. Het is in 1956 geplaatst, oorspronkelijk nog voorzien van een zogenaamde Nissenhut.
Wanneer ze in een dijk of verhoging waren ingegraven werd er ook meestal een vluchttunnel bij gegraven. Dit is te zien op de tekening onder Foto's, evenals het ontsnappingsluik aan de andere zijde van de verkeersweg.
De tank is onlangs geschilderd en er is een tekstbord bijgeplaatst. De bewapening was waarschijnlijk een mitrailleurkazemat, een Browning 30 of een lichte Bren mitrailleur. De bemanning bestond uit 4 soldaten / korporaals. De plaatsingskosten bedroegen in 1957 fl 12.160 inclusief 6 heipalen. Gebruikt werd 1.710 kilo wapeningsstaal en 35 m2 beton.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!