Belgische bunker, onderdeel van het Bruggenhoofd Gent. Deze verdedigingsstelling werd tussen 1934 en 1938 aangelegd op acht kilometer ten zuiden van Gent. De aanleg hiervan kaderde in de fortificatiepolitiek die België na de Eerste Wereldoorlog voerde.
Het eigenlijke bruggenhoofd was opgebouwd uit twee weerstandsnesten – Betsberg en Muntekouter – en drie steunpunten – Semmerzake, Eke en Astene.
De weerstandsnesten en steunpunten waren met elkaar verbonden via een courtine, bestaande uit drie verdedigingslijnen.
Op het grondgebied Wetteren liggen in totaal 19 bunkers, een achttal zijn ondertussen gesloopt.
De AV13 was een vooruitgeschoven bunker op de voorlinie tussen de spoorlijn Oostende-Brussel en de steenweg Gent-Aalst. Hij staat vlak naast de spoorlijn tussen A40 (140 m) en AV14 (638 m). Hij is in hoek opgesteld met A40 zodat ze samen een groter gezichtsveld en schietbereik hadden.
De bunker bestond uit twee achteraan verbonden kamers en een sas, met een koepel tussen de twee kamers. Eén schietgat keek in de richting van de veldwegel, het tweede keek richting kerk van Kwatrecht.
Standaard was de bunker voorzien voor de opstelling van Maximmitrailleurs. Daarnaast had hij ook voorzieningen voor de opstelling van Hotchkiss- en Coltmitrailleurs.
Op het einde van de oorlog, op 19 september 1944, maakte een Boeing B17 (beter gekend als een vliegend Fort) een noodlanding vlakbij de AV13.
De oorlog heeft duidelijk zijn sporen nagelaten en heeft de bunker zwaar beschadigd.
Deze bunker had het uitzicht van een stal voor runderen. Hij staat nu vrij op een afgespannen terrein op een kleine paardenweide en is vrij goed te zien vanaf de veldwegel langs de spoorlijn.
Deze wegel komt uit op de Oosterzelesteenweg, iets voor de school Mariagaard.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!