TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Kapel van de Haart Hamont

Deze kapel werd op initiatief van de buurtgemeenschap gebouwd, na een belofte die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd uitgesproken.

Op de buitenmuur van de kapel zijn drie gedenkplaten.
Een gedenkplaat geschonken in 2014 door de familie Kelly ter nagedachtenis aan majoor Dermot Kelly, die sneuvelde in Hamont-Achel op 17 juni 1941.

Op zaterdag 20 juni 2009 werd aan de buitenmuur van de kapel van O.L.V. der Armen in het gehucht de Haart in Hamont een gedenkplaat onthuld voor zes gesneuvelde bemanningsleden van de Royal Air Force. Op 17 juni 1941 crashte hun Wellington-bommenwerper op 700 me-ter van dit Maria-oord, in de hoek van de huidige Teutenstraat-Nieuwstraat. Kadastraal heet deze plaats De Eickener.

Bijna twee jaar later en op amper 500 meter van de Wellington-crashplaats stortte op 2 fe-bruari 1943 een Lancaster-bommenwerper neer.

Op 16 juni 1941 tussen 22.50 en 23.05 uur stegen vanaf Newton Air Base in het Engelse graafschap Nottinghamshire zeven tweemotorige Wellington-bommenwerpers op van het 103de squadron. Hun opdracht bestond erin de haveninstallaties aan de Rijn te Duisburg te bombarderen. Voor dit doel was er een adequate bommenlading aan boord van elk vliegtuig: ieder beschikte over drie bommen van 500 pond met directe ontsteking, één 250 ponder met vetraagde ontsteking en 6 "pakketten" met 4 ponds brandbommen. Na het lossen van de bommenlading zouden de zeven Wellingtons nog pamfletten uitstrooien boven het Duitse Gladbeck en Krefeld.

In die periode van de Tweede Wereldoorlog was het toen gebruikelijk dat ieder vliegtuig zelf zijn koers bepaalde en individueel naar het doel vloog. Er werden enkel vrij algemene orders gegeven zoals het kruisen van de kust ten noorden van Orford Ness en informatie over de grote Duitse luchtafweerconcentraties.
Met een kruissnelheid van 140mph (± 225 km/u) en slechts gehinderd door wat hogere be-wolking vlogen ze naar hun doel in Duisburg. In het "doelgebied" was het zicht goed tot mid-delmatig. Een dunne grondnevel verhinderde een accurate vaststelling van het doel.

Omdat het bommenrichten in 1941 nog niet erg ontwikkeld was, kon geen enkele Wellington zijn bommen correct op het vooropgestelde doel afwerpen. Hierdoor werden ook burgerdoe-len geraakt in het stadsgedeelte van Duisburg en vielen er burgerslachtoffers.
Eenmaal boven Duisburg kwamen de Wellingtons in een intense activiteit van zoeklichten en hevig luchtafweer terecht. Tevens werden ze aangevallen door verschillende Duitse nachtja-gers. Twee toestellen werden geraakt. Tot op heden blijft de vraag open of de N2849 geraakt werd. Op hun terugweg werd het vliegtuig onderschept door een Duitse Messerschmidt ME110 van Lt Reinhold Knacke van het 2NGJ/1.

De Wellington was onbestuurbaar en is omstreeks 02.25 uur neergestort. Hoogstwaarschijnlijk is het vliegtuig in stukken gebroken, waarvan delen in Soerendonk (Nl) en het grootste deel in Hamont zijn terechtgekomen.
Op het kerkhof te Hamont werden 5 van de 6 bemanningsleden tijdelijk begraven. Bij de begrafenis bracht de lokale bevolking hulde aan de verongelukte bemanningsleden en sierde de graven met bloemen. Een foto van de met bloemen bedekte graven wordt bewaard door de plaatselijke geschied- en heemkundige kring De Goede Stede Hamont. Na de oorlog kregen de zes bemanningsleden een graf op het Britse militaire kerkhof te Heverlee (Leuven).
De bemanning was als volgt samengesteld:
- Piloot F/O Al Power, Canada, KIA, dood aangetroffen in het gehucht de Mulk te Hamont. Begraven op Brits militair kerkhof in Heverlee (Leuven)
- Navigator F/O Tom Church uit Canada, POW. Landde veilig in Leende (Nl), nadien krijgsgevangen genomen door de Duitsers.
- Boordwerktuigkundige Sgt Norman Clark uit Engeland, POW. Landde veilig in Leende (Nl), nadien krijgsgevangen genomen door de Duitsers.
- Bommenrichter Sgt R.A. Holland uit Engeland, POW. Landde veilig in Leende (Nl), nadien krijgsgevangen genomen door de Duitsers.
- Marconist Victor Sgt Mitchell uit Engeland, POW. Gaf zich na de landing aan bij de Nederlandse politie. Nadien krijgsgevangen genomen door de Duitsers.
- Rugkoepel-schutter F/L Jack Bousfield uit Engeland, KIA (DFC+), oorlogsgraf op de crashplaats.
- Staartschutter Sgt Stanley Beadon uit Engeland, KIA, oorlogsgraf op de crashplaats.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Peter Loncke & Luc Van Waeyenberge
  • Foto's: Luc Van Waeyenberge (1, 2, 3, 4), Edgard Van Decraen (5)
  • Archives of the R.A.F. Bomber Command and of the 50th Squadron
  • German salvage reports
  • Eyewitness accounts, the following could be reconstructed

Gerelateerde boeken

Avro Lancaster 1945-1965
Avro Lancaster - Handley Page Halifax - Short S.29 Stirling
Avro Aircraft since 1908
The World’s Greatest Military Aircraft
The Avro Lancaster, Manchester and Lincoln
Jane's Fighting Aircraft of World War II