TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Amuri Field Vliegveld Aitutaki

Op de Cook Eilanden is het vliegveld van Aitutaki tegenwoordig de meest zichtbare en positieve erfenis van de Tweede Wereldoorlog. Het brengt jaarlijks honderden bezoekers naar het eiland en zorgt voor essentiële transport-, bevoorradings- en communicatieverbindingen voor het eiland.

Na de Japanse aanval op Pearl Harbor in december 1941, en toen de Japanse strijdkrachten Azië en de Stille Oceaan binnentrokken, begon het Amerikaanse Ministerie van Oorlog zich steeds meer zorgen te maken over de levensvatbaarheid van zijn luchtroutes in de Stille Oceaan. Er moesten nieuwe routes worden aangelegd vanaf de vliegbasis op Hawaï, voornamelijk naar Australië en vervolgens zo ver naar het noorden als Manilla.

Aitutaki en Penrhyn, op de Cook Eilanden, behoorden tot de zes eilanden in de Stille Oceaan die waren uitgekozen om een ​​van deze vitale verbindingen te vormen. De relatieve veiligheid van deze route kreeg later de titel "The Milk Run": Hickam Field (Hawaï), Christmas Island (Kiribati), Penrhyn (Cookeilanden), Bora-Bora (Frans-Polynesië), Aitutaki (Cookeilanden) Tutuila (Amerikaans Samoa) en Nadi (Fiji).

De landingsbaan van Amuri Field werd in november 1942 voltooid door particuliere aannemers, de Nieuw-Zeelandse openbare werken en lokale arbeidskrachten.

Aanvankelijk stationeerde het Amerikaanse leger in november 1942 850 man op Aitutaki, maar toen duidelijk werd dat het onwaarschijnlijk was dat de oorlog zich zo ver naar het zuiden zou verspreiden, werden de meeste van deze mannen verder naar het noorden ingezet. Uiteindelijk zou er slechts een "Token Garrison" van twaalf Amerikaanse militairen op Aitutaki achterblijven om het vliegveld open te houden en voor een weerdienst te zorgen.

Er werden twee landingsbanen aangelegd op wat voorheen een laaggelegen en gedeeltelijk moerassig schiereiland was. Eén landingsbaan van 1829 bij 61 meter liep van noord naar zuid. De andere strook van 1555 bij 61 meter liep in oost-west richting aan de noordkant van het veld.
De Noord-Zuidstrook is nog steeds in gebruik en werd in 2003 met bitumen afgedicht als onderdeel van een upgrade naar de normen voor passagiersvliegtuigen.

De luchtmachtbasis op Aitutaki zou de VS vier en een half miljoen dollar hebben gekost.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Martin Damen
  • Foto's: Martin Damen

-18.8287437, -159.772523