Tandeloos weerbaar
Nabij d provinciegrens op de weg Meijel-Asten werden pal voor de oorlog enkele bijzondere verdedigingswerken van de Peel-Raamstelling aangelegd. De weg werd voorzien van zogenaamde asperges, uitneembare ijzeren balken die schuin omhoog geplaatst met een onderlinge afstand van een halve meter een lastige barrière vormen voor ongewenste passanten.
Nagenoeg parallel bouwde het Nederlandse leger aan de ene kant van de weg een bunker als mitrailleursnest en aan de andere kant een betonnen plateau, waarop zwaarder geschut kon worden geplaatst.
Bij de inval van de Duitsers werden de asperges al snel geplaatst, dat ze de evacuatie van de Meijelse bevolking naar Asten ernstig bemoeilijkten.
Noodgedwongen trokken de mensen over Peelpaadjes noordwaarts.
Toen de invallende troepen arriveerden en het erop aan kwam, trok het Nederlandse leger zich terug achter de Zuid-Willemsvaart en namen de Duitsers de barrière zonder enig probleem. Van de asperges, symbool voor tandeloze weerbaarheid, is niets meer te zien. Het betonnen plateau oostelijk van de weg ligt er nog wel, overwoekerd door doornig struikgewas.
Ook bunker 104 ligt er nog. Hier creëerde de Duitse conceptuele kunstenaar Joseph Beuys in 1971 zijn Ation im Moor dat wereldfaam verwierf als 'Wiedergutmachung' én als een vroeg voorbeeld van ecokunst.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!