Slag in de schaduw
Per 18 oktober 1944 waren Nederweert, Someren, Asten, Deurne en Venray formeel bevrijd, afgezien van hun buitengebied.
Op 27 oktober 1944 plaatsten de Duitsers bij Meijel een grootschalige tegenaanval richting Asten en Deurne. Eenheden van de 7th US Armoured Division die deze frontlijn moesten bewaken lieten zich verrassen.
Neerkant en Liessel werden opnieuw bezet, alsmede een deel van de Astense Peel. Met uiterste krachtsinspanning hielden de Aerikanen stand tot er versterking kwam van de 15th Scottish Division.
Nu gingen de geallieerden met grootschalig materieel in de tegenaanval.
De drassige Peel was daarvoor ongeschikt, de materiële verliezen waren groot. Infanteristen raakten verzeild in hit-and-run gevechten.
Op deze plek, nabij de historische Amslo-grenspaal, werd bikkelharde strijd geleverd. De Schotten en Amerikanen kregen zelfs luchtsteun.
Op 17 november 1944 wisten zij de 'Slag om Meijel' - ook bekend als de 'Slag om de Peel' of de 'Slag in de schaduw' - definitief te winnen.
Meijel werd totaal verwoest.
Hier op de Amsloberg haalden de Duitsers op 6 november 1944 de Mustang Mk I G9-Z van de Canadese piloot John Davy McIlveen neer. De piloot overleefde en werd krijgsgevangen gemaakt. Resten van zijn vliegtuig werden op 11 augustus 2017 teruggevonden door de Planehunters Joop Hendriks uit Helmond en Sjaak de Veth uit Bakel. Ze waren op zoek naar mogelijke resten van een ander geallieerd vliegtuig!
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!