In 1885 werd de spoorlijn tussen Aken Rothe Erde en Malmedy feestelijk geopend.
Zij was voor de economische ontsluiting van de structuur arme Eifel van enorm belang. Naast het personenvervoer ook het transport van allerlei zaken reden erts- en kolentreinen tussen de Elzas en het Roergebied over de spoorlijn. Na het eind van de 1ste Wereldoorlog kreeg België door het Versaillesverdrag als schadevergoeding voor de zware oorlogsvernielingen naast het gebied van Eupen, Malmedy en St. Vith ook de spoorlijnen tussen Raeren en Kaltherberg beloofd.
Op 1 november 1921 volgde dan de overdracht. Sindsdien behoort het op Duits grondgebied lopende 28,5km lange tracé toe aan België. Eind van de 20er jaren kwam dan het internationale goederenvervoer door besluiten van de douane tot stilstand. Ook het personenvervoer werd duidelijk minder en werd na het eind van de 2de Wereldoorlog niet meer geactiveerd. Voortaan diende de "Vennbahn"in het Monschauer landsgebied alleen nog voor het lokale goederenvervoer en de troepentransporten naar Elsenborn. Op 30 juni 1989 reed de laatste goederentrein.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!