De restanten van een 'Rundbogenhalle' oftewel booghangaar.
Fliegerhorst Venlo herbergde een aantal verschillende soorten booghangaars welke waren onderverdeeld in twee afmetingen. We kennen vier types waar de verschillen met namen zaten in de fundering, vloer en dakconstructie. Het vierde type was een T -vormige booghangaar welke dus qua vorm afweek van de andere drie. Het type wat u hier aantreft, bestaat alleen op het Südlager. Op het Nordlager bevonden zich de andere typen booghangaar.
Deze variant (35x25 meter) kenmerkt zich door de grote betonnen fundamentsblokken waarin de stalen beugels voor de dakconstructie zaten. Bij een paar blokken is deze beugel nog zichtbaar. Tussen deze blokken was een bakstenen muur van ongeveer één meter hoog gemetseld. De dakconstructie bestond uit houten of stalen spanten waarop plaatmateriaal bevestigd was. Het geheel werd afgedekt met dakleer. Er zijn foto's van een ingestorte booghangaar waar de houten spanten duidelijk in afgebroken toestand te zien zijn. Eventuele stalen spanten zouden als verwrongen zichtbaar zijn. De vloer bestond uit een groot betondek dat de gehele oppervlakte van de hangaar besloeg.
De achterwand bestond uit een bakstenen basis met daarop een houtconstructie bekleed met plaatmateriaal. Bij dit type was geen extra versteviging aanwezig welke voor meer stabiliteit van de constructie zou moeten zorgen. Deze hangaars waren dus niet, zoals de Duitsers het noemden 'durchrollbar'. Een schuif of roldeurconstructie zorgde er voor dat de vliegtuigen volledig uit de elementen stonden. Dit was dus een volwaardige hangaar en niet een zogenoemde shelter (Eng.) of Splitterbox (Dui.).
Hoewel deze hangaar zwaar overwoekerd is, is de betonnen dekvloer nog nagenoeg geheel intact. De vloer lijkt zelfs met een soort van asfalt bedekt te zijn.
In totaal zijn er nog 6 van dit soort hangaar resten op het Sűdlager van Fliegerhorst Venlo terug te vinden.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!