Bij het 322e Squadron van de RAF zaten meestal piloten van de Nederlandse Luchtmacht, die na de Duitse invasie van hun thuisland, naar het Verenigd Koninkrijk waren gegaan. Tijdens de Slag van het Rijnland op 8 februari 1945, vloog de geallieerde tactische luchtmacht vooral in dienst van haar grondtroepen om de grondaanval en de verkenning te ondersteunen. Het Nederlandse squadron kreeg zo’n order op 14 februari.
Op deze dag startten de piloten, net zo vroeg als op de andere dagen, met een aantal activiteiten. Een van die piloten was Frans van Eijk die zijn tweede missie voor die dag ondernam.
De opdracht was om hun troepen in hun opmars naar Straelen te ondersteunen. Tijdens de lunchtijd, werd zijn vliegtuig geraakt door Flak-geschut, waardoor het in brand geraakte.
Ten noorden van de kruising van de Schwanenweg met de Hülmer Deich in Niederhelsum stortte het vliegtuig neer in een veld en brandde uit. De piloot kwam hierbij om het leven. Na een eerste begrafenis op de Hees, werd hij later herbegraven in zijn woonplaats Gouda.
De crash vond plaats op de coördinaten: 51.628736, 6.160656.
In samenwerking met de gemeenten Bergen, Gennep, Mook-Middelaar en Weeze is het initiatief ontstaan voor fietsroutes 'Wings of Freedom' langs crash-locaties.
In de vier gemeenten zijn 28 crashplekken definitief bevestigd. Dicht bij elke crashlocatie staat een herdenkingsbord met informatie over de toedracht van de crash. Gebruikmakend van het netwerk van de fietsknooppunten zijn vier routes van ca. 30 - 40 km. uitgezet langs deze plekken.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!