TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Corregidor - Monkey Point (Station "C")

Op Monkey Point was een Amerikaanse 'Navy Intercept Tunnel' (bekend onder de naam Station "C" of Tunnel "Afirm").

Geschiedenis: tot 1942
De Amerikaanse marine had in begin jaren '30 minstens twee van zulke locaties (Guam en Shanghai) om radiosignalen van de Japanse marine te onderscheppen. Na de Japanse invasie in China werd het station in Shanghai naar de Filipijnen overgeplaatst. Het station veranderde in een korte periode van verschillende locaties (Olangapo, Marivales en uiteindelijk Cavite Naval Base). Op al deze locaties bleek de omgeving met de radiosignalen parten te spelen. Om die reden werd gekozen om het station op het eiland Corregidor te plaatsen. Dit ging niet helemaal zonder weerstand van de U.S. Army, dat controle had over het eiland. Bij de voorbereiding voor dit station waren meerdere projecten gemoeid:

Project Afirm ("A") was de bouw van de tunnel.
Project Baker ("B") was de installatie van de Navy High Frequency Direction Finder Station op het uiteinde van Corregidor.
Project Cast ("C") was de bouw van de U.S. Navy onderkomens nabij de tunnel.

De tunnel was vanaf oktober 1939 operationeel. Het personeel werd echter al in maart 1942 geëvacueerd, twee maanden voor de Amerikaanse capitulatie op Corregidor.

Tijdens de Japanse invasie op 5 mei 1942 werd dit gebied verdedigd door 3rd Platoon (reserve) onder leiding van Platoon Sergeant William Haynes. Haynes trok zijn platoon rond middernacht terug naar de verdedigingsposities van Company A.

De slag om Corregidor (februari 1945)
In de ochtend van 26 februari 1945, tijdens zware gevechten in deze sector, vond een gigantische explosie in de tunnel plaatst. De explosie was zo enorme dat twee Sherman tanks de lucht in werden geblazen. De verliezen voor de Amerikanen waren enorm: 30 parachutisten gedood en 125 zwaargewonden, waaronder:

Cpt. William Bossert: Gebroken ribben door rondvliegend gesteente.
2nd Lt. Rene Stievenart: Bevond zich op het moment van de explosie achter een Sherman tank en overleefde de explosie niet.
De gehele bemanning van een Sherman tank (behalve Guy Crull:) werd ook gedood.

De Japanse verliezen tijdens de gevechten om deze tunnel zijn onbekend, maar moeten aanzienlijk geweest zijn.

De exacte toedracht van de explosie is tot op de dag van vandaag onbekend. Wel zijn er twee hypotheses. De eerste is dat de Japanners die de tunnel bezette zichzelf hebben opgeblazen om zoveel mogelijk Amerikaanse slachtoffers te maken. De andere (die aannemelijker is) is dat de Sherman tank de explosie per ongeluk heeft veroorzaakt door de tunnel in te vuren.

Van het station zijn tegenwoordig enkele resten over. De ingang is ingestort en de tunnel is dus niet toegankelijk. Ook is hier nog een enorme krater te bezichtigen.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

Gerelateerde boeken

British and American Tanks of World War Two
The Sherman Tank
Sherman Medium Tank 1942-45