TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Sluisbunker Diepenbeek D3

Dit is bunker D3 en bevindt zich ten noorden van het Albertkanaal als onderdeel van een verdedigingsbruggenhoofd dat is opgezet om extra ondersteuning te bieden aan de sluizen van het kanaal. Het recent aangelegde Albertkanaal met posities op de zuid- en westoever van het kanaal van Antwerpen naar Luik werd gevormd de belangrijkste verzetslijn van het Belgische leger in 1940.

De bunkers hier zijn gebouwd in de periode tussen de oorlogsverklaring in september 1939 en begin 1940 met behulp van vergelijkbare technieken als die welke werden gebruikt op andere bunkers gebouwd op de K-W-lijn en bij Gent. Toen de Duitsers de bruggen over het Albertkanaal bij Veldwezelt en Vroenhoven veroverden en de 3e en 4e pantserdivisies ontketenden, werd de Belgische achterkant bedreigd en dus trokken de troepen langs dit deel van het kanaal zich terug.

De prefix letter D geeft de locatie van de bunkers aan, en oorspronkelijk waren er vijf bunkers binnen het bruggenhoofd van de Diepenbeeksluis. Er zijn nog drie bunkers over: D1, D2 en D3. Een vierde bevond zich bij de sluiswachterswoning en controleerde de doorgang over de sluis. Een vijfde werd in de sluis zelf ingebouwd.

Samen met de bunkers hadden de bruggenhoofden een anti-tankversperring. Hier werd een anti-tankgracht niet aangelegd zoals gepland, en dus werd het anti-tank-aspect opgemaakt met cointets (C-elementen) en tetraëders.

Beide bunkers D3 en D2 bevinden zich in het natuurgebied De Maten, net ten noorden van de Stiemberbeek Toegang tot de bunker is moeilijk door het moerassige karakter van het terrein Net als bunker D1 heeft de bunker D3 drie schietzijden en is daarmee driekamerbunker met 1,3 meter dikke muren van gewapend beton in lijn met alle andere bruggenhoofdbunkers van het Albertkanaal.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Ian Paterson
  • Foto's: Ian Paterson