Aan de zuidkant van de D955 staat een kleine grijze verticale stenen plaat met een zwarte plaquette met gouden letters ter nagedachtenis aan Amerikaanse piloten.
Tekst op de steen:
Ter nagedachtenis aan de Amerikaanse vliegeniers die stierven tijdens een missie op 9 oktober 1942
327e Squadron
92e groep
DONALD BUCKLAND
FRANCIS CHORAK
MALCOLM CULPEPER
JOHN DOLAN
JAMES LANE
B-17 41-9018, vertrok om 09.00 uur vanuit Bovingdon, Hertfordshire, Engeland voor een bombardementsmissie boven de spoorweginstallaties van Hellemmes. Ze werden geraakt door Duits luchtafweergeschut, waardoor ze uit de formatie vielen en werden achtervolgd door negen Duitse Fw-190's. De laatste schoot het staartgedeelte kapot, waardoor het vliegtuig neerstortte. De piloot hield het zo lang mogelijk vol om te voorkomen dat hij de woonwijken zou raken, maar moest uiteindelijk uit het toestel springen. Zijn parachute werkte niet goed, waardoor hij ter pletter viel.
Het vliegtuig crashte in de Noordzee (cfr After Action Report van 2Lt G. Roper). 2Lt Grady Roper was de navigator, kon ontsnappen en keerde via Gibraltar naar de UK terug.
Na het bombardement werden ze aangevallen door Focke-Wulf 190’s. Ze werden geraakt waardoor de stroom uitviel en in duikvlucht gingen boven het gehucht Lannay ten zuiden van Mouchin. Omstreeks 10:55 werd het staartstuk kapot geschoten door Luitenant Walter Meyer van de 7de Staffel van het Jagd Geschwader 26 die opgestegen was vanuit Wevelgem. Hij behaalde hierbij zijn 18de en laatste luchtoverwinning. Hij stief op 10 november 1942 door een vliegaccident (KIFA – Killed In Flying Accident).
De crew werd na de oorlog op het Normandy American Cemetery bijgezet.
De piloot 1Lt Chorak ligt in Perk D – Rij 10 – Graf 33.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!