TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Tankversperring Renswoude

Deze vechtwagenhindernis moest voorkomen dat (Duitse) pantserwagens en tanks over de hoge Schalmdijk de inundaties konden passeren.

De versperring maakte deel uit van een serie maatregelen die in de Grebbelinie bij Renswoude werden getroffen om de wegen naar het westen af te sluiten. Omdat het lang onzeker bleef of het gebied aan weerszijden van de weg onder water kon worden gezet, liet het Nederlandse leger tankgrachten graven die een vrijwel ononderbroken hindernis vormden tegen voertuigen.

De doorgaande wegen en dijken werden voorzien van gewapend betonblokken over de volle breedte van de weg. Daarin waren uitsparingen (kokers) gemaakt waar stalen H-balken in pasten. Deze zogenaamde ‘asperges’ konden gedurende de mobilisatieperiode worden opgeslagen in de nabijgelegen palenbergplaats. De gaten werden afgesloten met deksels, zodat het verkeer in vredestijd ongehinderd kon passeren.

Mei 1940

Kort na het uitbreken van de oorlog werden de balken in ongeveer 15 minuten geplaatst in de versperring. Ze werden vastgezet door staalkabeltjes door te knippen, waarna weerhaken uitklapten in de kokers.

Vanaf 12 mei vertoonde de Duitse infanterie zich in het voorterrein. Nederlandse patrouilles van het 22e Regiment Infanterie passeerden de versperring, evenals teruggetrokken militairen. Een dag later sloegen granaten in bij De Schalm, waar soldaat Henk Buurman sneuvelde. Zijn lichaam werd zolang in een veldgraf gelegd. In de directe omgeving werd tot in de nacht weerstand geboden, om het veldleger de gelegenheid te bieden terug te gaan op de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Het grafmonument voor dienstplichtig militair Buurman staat nu op het Ereveld op de Grebbeberg.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Leo van Midden
  • Foto's: Leo van Midden (1, 2, 3, 4), Peter Schipper (5)

Gerelateerde boeken