TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Hoskins Airport (Gabubu Field)

Hoskins Airport
Dit van oorsprong Japans vliegveld is in 1943 aangelegd en gebruikt als voorwaartse basis van de keizerlijke Japanse marine. Het vliegveld is tussen 19 september 1943 en 26 maart 1944 door USAAF-elementen aangevallen. Mariniers hebben het vliegveld in begin mei 1944 veroverd. Een aantal vliegtuigen werden redelijk intact buit gemaakt, waaronder een D3A2 Val #82-224 en D4Y1 Judy #01-070.

New Britain Campaign
De First Marine Division landde op 26 december 1943 op Cape Gloucester, New Britain. De campagne om het vliegveld te veroveren duurde tot april 1944, hoewel de meeste zware gevechten aan de westkant van het lange eiland in januari al voorbij was.

Het 1e bataljon, het First Marine Regiment, nam het vliegveld net na D-Day in. De aanval werd geleid door C Company, 1ste bataljon, onder bevel van Captain Nikolai Stevenson, die later zei: "We brachten de eerste nacht op het eiland door in een moeras net landinwaarts van de invasiestranden. De kaarten hadden een 'vochtige vlakte' aangegeven. Hier kwamen we samen en marcheerde de jungle uit, waarna we het vliegveld op de Japanners veroverden. We dachten dat dat misschien alles voor ons was op New Britain, maar we bleven daar nog vier maanden. In die vier maanden moesten we eindeloos patrouilleren in de stinkende jungle en leverden we sporadische gevechten in het vreselijke weer."

Op New Britain hadden de mariniers, terwijl ze de Japanners terugdwongen richting Rabaul, te maken met meedogenloze regenbuien en junglecondities aan het oostelijke uiteinde van New Britain.

Militaire historici hebben lang geloofd dat de campagne tegen New Britain een van de meest efficiënte was in de Pacific War, in die zin dat de mariniers al hun doelen bereikten en relatief weinig slachtoffers leden tijdens hun operaties.

***

Het is bijna onmogelijk om Cape Gloucester te bereiken, aangezien door vulkanische as van Mt. Talawe de landingsbaan bij de kaap gesloten is er geen veerboten tussen de eilanden bij Gloucester stoppen.

Er is de mogelijkheid om vanuit een hotel of pension in Hoskins - Kimbe, de hoofdstad van West New Britain in het midden van het eiland, een bananenboot te huren om je langs de kust naar Cape Gloucester te brengen, maar hou er wel rekening mee dat de enkele reis tien uur duurt. Er zijn geen wegen naar Cape Gloucester.

Buiten Kimbe, in de buurt van Talasea, ligt het wereldberoemde Walindi Plantation Resort, beroemd om zijn duiktochten en diepzeevissen, en voor een (hoge) prijs kan het zeker helpen om de doorgang naar Cape Gloucester te regelen. Maar het is zelfs daar geen zekere zaak om dat voor elkaar te krijgen.

Een reden dat er geen wegen door de jungle op New Britain lopen, is vanwege de regenwoud-condities en dichte jungle, buiten het feit dat de steden wijd van elkaar verspreid zijn.

Als laatste optie is het misschien mogelijk om vanuit Lae, dat aan de overkant van de Dampier Strait van Cape Gloucester ligt, een vissersboot te huren om je naar Cape Gloucester te brengen, maar de prijzen daar beginnen bij ongeveer $ 1000 per dag. Bovendien duurt het twee dagen om heen en terug te gaan.

***

Voor achtergrondinformatie over de campagne is hier meer te lezen. Richard Wheeler's "A Special Valor: The U.S. Marines and the Pacific War" heeft een uitstekend hoofdstuk over Cape Gloucester en de campagne in New Britain.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

-5.463121, 150.406792