TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Goodenough Island - Engineer Depot

Engineer Depot
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was op deze locatie het Engineer Depot met een capaciteit van bijna 929 m2 gevestigd. Een peloton van de 453rd Engineer Depot Company nam de operatie vanaf 15 augustus 1943 over. Het plan was om 270 gebouwen te bouwen, maar dit doel werd nooit bereikt. In april 1944 bestond het complex pas uit 175 gebouwen.

Goodenough Island
In de meeste geschiedenissen van de Pacific War krijgt Goodenough Island nauwelijks een voetnoot.

Goodenough, gelegen op de D’Entrecasteux-eilanden (een keten van vulkanische eilanden voor de zuidoostkust van wat nu Papoea-Nieuw-Guinea is), werd door de First Marine Division gebruikt als haar voorwaartse halteplaats voor de landing op 26 december 1943 op Cape Gloucester.

De mariniers maakten tussen oktober en december 1943 gebruik van hun tijdelijke hoofdkwartier en bouwden een basis ten noorden van de nederzetting die nu Bolubolu heet - in de richting van Vivigani. Er is tegenwoordig niet veel in beide dorpen over van de Amerikaanse aanwezigheid.

Volgens Captain Nikolai Stevenson, commandant van C Company, 1st Battalion, First Marines, duurde het 18 dagen om in een oud Liberty-schip van Melbourne, Australië, naar Goodenough te varen (met een korte stop in Milne Bay).

Goodenough was de locatie van de enige ontmoeting in de oorlog tussen twee viersterrengeneraals, George Marshall en Douglas MacArthur. Volgens historicus James Duffy was het doel van de ontmoeting tussen de twee generaals niet om overeenstemming te bereiken over de strategie in de Stille Oceaan, maar om een ​​bericht te sturen naar president Franklin Roosevelt dat geen van beide militairen zijn politieke inmenging in hun operaties zou dulden, en Roosevelt was een bekende bemoeial.

Naar Goodenough gaan is niet eenvoudig, aangezien er geen reguliere vliegtuig- of veerdienst is. Er zijn bananenboten die vanaf het vasteland de verraderlijke oversteek maken (afhankelijk van het weer). Maar niet allemaal halen ze de overkant. Een manier om er te komen is op een van de zeilboten die chartervluchten rond de Stille Oceaan nemen. Een van de beste is Gavin Prescott's SV Chemistry, hoewel haar hoofdbasis in de Solomons is.

Richard Wheeler's "A Special Valor: The U.S. Marines and the Pacific War" heeft een uitstekend hoofdstuk over de campagne voor New Britain.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: Matthew Stevenson + Kaj Metz
  • Foto's: Matthew Stevenson
  • Engineers of the Southwest Pacific, 1941-1945: Airfield and base development
  • Pacific Wrecks

-9.374088, 150.362127