Gedenkborden in Breedenbroek nabij de Keizersbeek ter nagedachtenis aan twee crashes. Locatie bij sluis Keizersbeekpad. Het betreft de Handley Page Hampden crash op 6 augustus 1941 en de Armstrong Whitley V crash op 2 juni 1942.
Whitley Mk-V – Z6581
De Whitley Mk-V – Z6581 (Radio Letters: JL = Codeletters No. 10 OTU, Radioletter P) bommenwerper van Dennis Tomlinson vertrok op 1 juni 1942 23.40hrs vanaf vliegveld Abingdon. Zijn crew bestond uit :
Observer R.R.H. Rowe.
Piloot S / Ldr Dennis Tomlinson DFC
Wireles Operator / Airgunner J.O.Little DFM
Air Gunner J.D. O'Sullivan.
Wireles Operator / Airgunner J.E. Mc Donald.
In de nacht van 1 / 2 juni volle maan met veel vliegtuigen richting Duitsland. Massa's lichtkogels verlichtten den hemel boven Breedenbroek / Dinxperlo. Om 1.40hrs ontstond er een luchtgevecht met veel machinegeweervuur boven Breedenbroek. Een Engelse machine werd getroffen en vloog aan stukken uit elkaar, waarschijnlijk door een ontploffing. Om 01.48hrs boekte de nachtjager van Hptm. Alfred Haesler zijn eerste overwinning op een Whitley V boven Dinxperlo / Breedenbroek.
Het toestel welke bleek het type Whitley te zijn was als het ware in drie stukken gebroken. Deze drie stukken zijn op grote afstand van elkaar terecht gekomen. Twee delen het staartstuk en linker vleugel liggen op het grondgebied van Dinxperlo, en twee andere stukken op het grondgebied van Breedenbroek. Later op die morgen werden op 1500 meter afstand van de romp nog twee piloten gevonden wat het totaal aantal van vijf bemanningsleden zal zijn. Niet veel later arriveerde de Oberleutenant van de luchtmachtbasis uit Enschede de rampplek. Hij besprak de situatie met den Heer de Burgemeester om vervolgens met de auto naar Breedenbroek te rijden voor identificatie van de lijken. Toen dit was geschied gaf de officier opdracht om de lijken te vervoeren naar lijkenkelder te Gendringen. De ter aarde bestelling zal de volgende dag plaats vinden op een nog nader genoemde tijdstip.
Handley Page Hampden AE 120 ZN
Op 5 augustus 1941 in de avond vertrokken 65 Wellingtons en 33 Hampdens van verschillende vliegvelden in de richting van Duitsland voor een gezamenlijke aanval op doelen in Mannheim en Ludwigshafen. Vanaf het vliegveld Coningsby vertrok om 22.25 uur de Handley Page Hampden bommenwerper AE 120 ZN van het 106e squadron. De Nieuw-Zeelandse sergeant William Leslie Knowles was de kapitein en piloot. Alexander Philip Price was als wireless operator en airgunner bij deze vlucht betrokken. Kort voor de vlucht had hij de Distinguished Flying Medal (DFM)* gekregen. De bemanning van de Hampden bestond verder uit observer sgt. J.M. MacILwraith en wo ag sgt. C. Rhodes. De aanval op Mannheim en Ludwigshafen verliep uitzonderlijk goed en de rapporten vermeldden Good Bombing Results Reported. Van de 65 Wellingtons en 33 Hampdens die bij deze aanvallen betrokken waren, gingen er resp. 2 en 1 verloren.
De Hampden van sgt. William Leslie Knowles en zijn bemanning kwam boven Dinxperlo/Breedenbroek in moeilijkheden en werd geraakt door afweergeschut. Wat zich heeft afgespeeld in de bommenwerper zullen we nooit weten.
Enige tijd later werden tussen de puinhopen van het woonhuis de lijkjes gevonden van de twee jongste kinderen van het gezin Lammers, Hendrik (*1929 Gendringen) en Gerda Johanna (*1937 Gendringen).
Eigendom van Stichting De Moezeköttel.
Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!