TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Crashlocatie Boeing B-17G Flying Fortress 42-102645 KY-A

Op circa 200 meter schuin achter dit monument, maakte op 9 augustus 1944 de B-17G 42-102645 KY-A van de USAAF een noodlanding. Dit monument herdenkt de bemanning waarvan vier de noodlanding niet hebben overleefd. De werkgroep B-17 Can Do heeft getuige onderstaand verslag uitgebreid onderzoek gedaan naar deze crash.

“De tweede en laatste vlucht van de B-17G, serie nr 42-102645, KY-A, 305BG-365BS. (Bron : Missing Air Crew Report 8067 8USAAF, familie, Sue Dean de zuster van Jerry McEldowney, résistance réseau Comète en getuigenissen van André Vandenhaute, Sylvain Van De Mergel +, Agnes Morre en Marcel Verstichelen +).

Vliegbasis Chelveston Engeland, bij zonsopgang 9 aug 1944. Een formatie zware Amerikaanse bommenwerpers B-17G stijgt op. Een geperfectioneerde versie met een koepel aan de onderzijde en alle koepels uitgerust met dub-bele Browning machinegeweren. Code opdracht 8-AF-533. Bommen drop-pen op vliegtuig-tankfabrieken, vlieghavens en brandstofreservoirs boven Zuid-Duitsland, doelwit is München. Door het slechte weer wordt het doelwit veranderd naar Karlsruhe. Bij de terugvlucht wordt een B-17G geraakt door het beruchte Duits afweergeschut “88 mm Flak”. Gevolg, de bommenwerper moet de formatie verlaten. Hij is pas in het luchtruim van Luxemburg of een Duits jachtvliegtuig “Messerschmitt Bf 109G” heeft hem in het vizier. Met zijn 2 machinegeweren MG131 en zijn MG151/20 kanon beschiet hij de B-17G. De linkse motoren vatten vuur, de bommenwerper verliest hoogte en is bijna niet meer bestuurbaar. In de omgeving van Tubize en Clabecq (Waals-Brabant) krijgen 4 bemanningsleden, Kenneth V. French, Henry F. Colt , Harold F. Kilmer en Andrew E. Kuhn bevel van piloot-boordcommandant Clayton E. Child om het vliegtuig te verlaten. Slechts 4 intacte parachutes zijn immers beschikbaar, de andere 5 zijn buiten gebruik door kogelinslagen. Deze 4 landen veilig op de grond en krijgen hulp van het netwerk “Comète” (opgericht door Andrée De Jongh dat tijdens WOII zo’n 800 soldaten en ongeveer 300 vliegeniers via een ontsnappingsroute in veiligheid heeft gebracht). De 4 bemanningsleden bereiken veilig Engeland. De B-17G crasht hier in Zegelsem op woensdag 09 aug 1944 om 11h02 lokale tijd , een 200-tal meter schuin achter de plaats waar u nu staat, rechts achter de grote heren-woning. Clayton E. Child, de piloot en gezagsvoerder, wordt gevangen ge-nomen door de Duitsers. Na de oorlog keert hij terug naar Amerika. De overige 4 bemanningsleden hebben het niet overleefd. Geraakt door het luchtafweergeschut , door kogelinslagen van het jachtvliegtuig of bij de crash? John B. Dubinskas , John R. Waldren, Grady Lucus Jr. en Jerry McEldowney worden tijdelijk begraven op het stedelijk kerkhof van Oudenaarde. Na de oorlog worden 3 van hen gerepatrieerd naar hun geboorteplaats. Op het Amerikaans Militair kerkhof Neuville-en-Condroz (bij Luik), is Jerry McEldowney uiteindelijk herbegraven.

Velen hebben in een vreemd land hun jong leven opgeofferd voor onze vrijheid. Laten we hen niet vergeten!”

Werkgroep B-17 Can Do, NSB Brakel-centrum, gemeentebestuur Brakel. Dank aan de vele medewerkers voor hun bijdrage. Opgemaakt door Kris Van Daele.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

50.818346, 3.718366