TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Liberation Route Marker 603: Café Slomp onder vuur

Café Slomp onder vuur
In oktober 1940 besluit generaal De Gaulle tot de oprichting van een parachutisteneenheid; de 1e Compagnie d’infanterie de l’air. Deze militairen krijgen hun training in Engeland waarna ze in Frankrijk afspringen als agent, en operaties uitvoeren tegen het Duitse Afrika Korps in Libië, Egypte en Italië. Al snel worden ze onderdeel van de Britse SAS, de Special Air Service en neemt de French Squadron deel aan alle missies.

In de jaren daarna sluiten allerlei mensen zich aan bij het 2e en 3e Regiment de Chasseurs Parachutisten; oudgedienden uit Libië, aanhangers van De Gaulle, vluchtelingen uit Frankrijk en vrijwilligers vanuit de gehele wereld. Allemaal krijgen ze een intensieve training in Engeland of Schotland om op enig moment ingezet te worden. Hun taak is de Duitse bezetters zoveel mogelijk te hinderen of te ontregelen. Dat doen ze in Normandië, in de Bourgogne, bij de Slag om de Ardennen en uiteindelijk ook in Nederland.In de nacht van 7 op 8 april 1945 worden de twee Franse regimenten met zo’n 700 man boven Drenthe en Zuidoost Friesland gedropt. Operatie Amherst is begonnen. Ze moeten in het operatiegebied bruggen veroveren, vliegvelden veiligstellen, het plaatselijk verzet stimuleren en zoveel mogelijk verwarring stichten.

Het slechte weer is van grote invloed op de droppings en eenmaal op de grond moeten de Franse para’s improviseren. Ze zoeken al snel contact met de plaatselijke bevolking om zich te oriënteren. Dit met alle daaraan verbonden risico’s. Majoor Puech-Samson en kapitein Betbčze hebben geluk als blijkt dat de heer Van Lohuizen, directeur van het aardmagnetisch station van het KNMI in Witteveen perfect Frans spreekt.

Audiospot - Café Slomp onder vuur



Liberation Route Europe is gecertificeerd als Cultural Route of the Council of Europe. Met honderden plekken en verhalen in negen verschillende Europese landen, verbindt de route de belangrijkste regio's langs dezelfde route van de geallieerden in 1943-1945.
Het gehele traject bestaat uit themaroutes die per fiets, te voet of per auto kunnen worden afgelegd.
Deze routes passeren tal van historische- en interessante locaties en vertellen verhalen vanuit een veelvoud aan perspectieven die belangrijk waren in de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog.
Iedere route is voorzien van zogenaamde markers. Dit zijn grote keien of zuilen die zijn voorzien van tekst of mogelijkheden om de verhalen te beluisteren. Daarnaast zijn er vele ‘Vectors of Memory’ geplaatst, die aangeven dat de passant zich op een van de Liberation Routes begeeft.
De routes zijn terug te vinden op de website van Liberation Route Europe of in de app via welke ook veel verhalen te beluisteren zijn.

Heeft u zelf meer informatie over deze locatie? Lever het aan!

Gebruikte bron(nen)

  • Tekst: TracesOfWar & Liberation Route Europe
  • Foto's: Arie van Wijngaarden (1, 2), Dick de Bruijne (3), Nico Nienhuis (4, 5)

52.85037, 6.609706

Kamp Westerbork herdenkt eerste Jodentransport naar Auschwitz

jul2022

Kamp Westerbork herdenkt eerste Jodentransport naar Auschwitz

Het is vandaag precies tachtig jaar geleden dat de eerste trein naar het vernietigingskamp vertrok. Dit was het begin van de deportatie van 107.000 Joden.

Lees meer

Virry werd bevrijd uit Westerbork, maar het grote zwijgen ging door

apr2020

Virry werd bevrijd uit Westerbork, maar het grote zwijgen ging door

Virry de Vries Robles (87) zag hoe niemand iets zei of deed toen ze naar Westerbork werd afgevoerd. 'De buren stonden drie rijen dik te kijken. Ik voelde me een crimineel, ik was pas 11.' Tegen de mensen aan wie ze haar oorlogsverhaal vertelt, zegt ze daarom: 'Als je ziet dat iets niet deugt, handel daar dan ook naar.'

Lees meer