Russel, Blair Dalzell
- Geboortedatum:
- 9 december 1917 (Toronto, Ontario)
- Overlijdensdatum:
- 20 november 2007 (Knowlton/Quebec, Canada)
- Dienstnummer:
- C1319
- Nationaliteit:
- Canadese
Biografie
Blair Dalzell Russel werd op 9 december 1917 geboren in Toronto, Canada. Korte tijd later verhuisde de familie naar Montreal. Hij volgde zijn opleiding aan het Trinity College School in Port Hope, Ontario. Hij leerde vliegen op de Montreal Flying Club vanwaar hij en zijn collega's zich kort na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog aansloten bij het RCAF. Russel werd naar Engeland gezonden, waar hij in juni 1940 arriveerde en werd geplaatst bij het No. 1 (RCAF) Squadron. Na training met de Hawker Hurricane, werd het squadron in augustus operationeel. Tegen september had hij al vijf toestellen neergeschoten, beschadigd of een aandeel gehad in het neerschieten. Door het grondpersoneel kreeg hij de bijnaam "Deadeye Dick" toebedeeld en ontving hij de "Ace of Spades" als tekening op zijn Hurricane. Tegen die tijd was het squadron omgenaamd tot No. 401 (RCAF) Squadron. Na de Slag om Engeland werd Russel terug gezonden naar Canada. Hier hield hij zich korte tijd met wervingsactiviteiten bezig, maar ontving weer een aanstelling, dit keer als bevelhebber van een eskader Kittyhawks. In december 1942 ging hij wederom naar Engeland. Hier ontving hij het bevel over No. 411 (RCAF) Squadron, gestationeerd op Redhill. Enige tijd later kreeg hij het bevel over No. 126 Wing, waaronder drie Canadese Spitfire Squadrons vielen. Tegen het einde van 1943 verbleef hij zes maanden bij HQ van 83 Group waar hij zich bezig hield met het ontwikkelen van tactieken. In het voorjaar van 1944 ging hij weer vliegen. Hij gaf vrijwillig zijn rang op om het bevel over No. 442 (RCAF) Squadron onder bevel van Johnnie Johnsson's fighter wing op zich te nemen. Op 10 juni 1944 waren Russel en zijn wingman de eerste geallieerde piloten die weer in Frankrijk landden op de nieuwe vliegstrip te St. Croix-sur-Mer (B6) in Normandië. In juli werd hij weer bevorderd tot Wing commander en nam hij het bevel over van No. 126 Wing. Later werd zijn wing op Volkel in Nederland gestationeerd. Aan het einde van januari 1945 werd Russel definitief aan de grond gehouden, zonder dat hij ook maar één keer was neergeschoten. In juli 1945 werd hij eervol ontslagen uit de RCAF.
Na de Tweede Wereldoorlog werkte Russel voor de Canada Wire and Cable, Canadair Aircraft Company en Sperry Gyroscopes voor hij samen met zijn vrouw een bedegoed winkel begon in Montreal. "Dal" Russel overleed op 20 november 2007.
Bevorderingen:
1939: Pilot Officer;
18 mei 1940: Flying Officer;
1 augustus 1941: Flight Lieutenant;
1 januari 1942: Squadron Leader;
8 juli 1943: Wing Commander;
1 mei 1944: teruggeplaatst als Squadron Leader;
15 juli 1944: Wing Commander;
Career:
15 september 1939: in dienst;
?: Training Trenton and Camp Borden;
28 mei 1940 - 26 februari 1941: No. 1 (RCAF) Squadron;
februari 1941 – augustus 1941: No. 118 (RCAF) Squadron, Canada;
augustus 1941 – januari 1942: Flight Leader No. 118 (RCAF) Squadron, Canada;
januari 1942 – december 1942: Squadron Leader No. 14 (RCAF) Squadron, Canda;
december 1942 - 1943: Squadron Leader No. 411 Squadron;
1943: Squadron Leader No. 402 Squadron;
1943 – april 1943: Squadron Leader No. 416 Squadron;
april 1943 – juli 1943: Squadron Leader No. 411 Squadron;
juli 1943 : Wing commander No. 17 Wing;
juli - oktober 1943: Wing Commander No. 127 Wing;
20 oktober 1943 - 1 mei 1944: RCAF Overseas Headquarters;
1 mei - 15 juli 1944: Squadron Leader No. 442 Squadron;
15 juli 1944 - 27 januari 1945: Wing Commander No. 126 Wing;
?: teurg naar Canada;
3 juli 1945: Eervol ontslag.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
- Eenheid:
- No. 1 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 25 oktober 1940
Aanbeveling:
Flying Officer Russell heeft zelf vijf vijandelijke vliegtuigen vernietigd en gedeeld in de vernietiging van een zesde. Hij heeft grote bereidheid getoond de vijand aan te vallen.
Aanbeveling gedateerd 2 september 1943 toen hij 91 missies op zijn naam had waarvan 169 uur en 25 minuten operationeel en hij 64 missies (in totaal 91 uur) had voltooid sinds zijn laatste onderscheiding:
Voor half april hebben de Redhill VB squadrons geopereerd als toevoeging aan de Kenley Wing. Half april werd Squadron Leader Russel als bevelvoeren officier van 411 Squadron door de basiscommandant afgevaardigd om op te treden als VB Wing Leader. Sinds die tijd heeft Sq.Ldr Russel de VB squadrons op Redhill omgevormd tot een zeer effectieve escortewing die sinds half april 64 missies als escorteur heeft gevlogen waarin meer dan 500 halfzware bommenwerpers en bij een gelegenheid 30 Vliegende Forten naar en van doelen als Rotterdam en Cherbourg zijn begeleid zonder het verlies van een enkele bommenwerper door vijandelijke jagers. Hoewel de wing als escorteur diverse malen is aangevallen hebben de strakke formatie en de discipline waarvboor Sq.Ldr Russel verantwoordelijk is, bij de meeste gelegenheden de vijand ervan weerhouden om zijn voordeel uit te buiten en de wing heeft slechts twee vliegers verloren tegen twee Duitse toestellen vernietigd en drie beschadigd.
De Air vice-Marshall die het bevel voerde over de Group voegde er op 26 september 1943 het volgende aan toe:
De Wing die deze officier heeft aangevoerd is vrijwel uitsluitend ingezet voor escorte of dekkingsdoeleinden en heeft deze taken zeer doeltreffend en met succes uitgevoerd. Hoewel minder spectaculair dan andere jagertaken, heeft de Wing veel lof geoogst voor zijn toewijding an de taak en zijn vaardigheid, de eer daarvoor komt grotendeels toe aan Wing Commandser Russel.
Tweede onderscheiding verkregen als gesp voor op het lint van zijn eerste DFC.
Effectief per 11 november 1943 gepubliceerd in The London Gazette dd 16 november 1943 en AFRO 113/44 dd 21 januari 1943.
Aanbeveling:
Tijdens recente intensieve luchtoperaties hebben de squadrons onder Wing Commander Russel een groot aantal missies voltooid. Binnen een periode van drie dagen werd een groot aantal vijandelijke vrachtwagens aangevallen waarvan er 127 in brand werden geschoten en een nog groter aantal beschadigd. Bovendien werden er vier vijandelijke vliegtuigen vernietigd en 17 tanks en 19 andere pantservoertuigen beschadigd. Door zijn meesterlijke leiding, zijn goede inzicht en zijn goede gevechtskwaliteiten heeft Wing Commander Russel een grote rol gespeeld in het behaalde succes. Zijn voorbeeld was een inspiratie voor allen.
Effectief per 3 oktober 1944 zoals gepubliceerd in The London Gazette van die datum en AFRO 2637/44 dd. 8 december 1944.
Verkregen met zilveren ster.
Gepubliceerd in The Canada Gazette dd. 20 september 1947 en AFRO 485/47 dd. 12 september 1947.
Voordracht:
"Als Operationeel bevelhebber van No. 126 Wing, Royal Air Force (sic), gestationeerd op het vliegveld Volkel van september 1944 tot februari/april 1945, door zijn uitstekende werk heeft hij groots bijgedragen aan de bevrijding van Nederland."
Gepubliceerd in The London Gazette dd. 23 januari 1948 en AFRO 81/48 dd. 6 februari 1948.
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Flying Officer
- Toegekend op:
- 24 januari 1948
Canada Gazette dd. 24 januari 1948, en AFRO 81/48 dd. 6 februari 1948.
Bronnen