- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Bombardier
- Eenheid:
- Special Boat Section, Special Boat Service (SBS), Admiralty, British Government
- Toegekend op:
- 20 december 1945
Aanbeveling:
In de nacht van 5 september 1942 vergezelde Bombardier Brittlebank Captain
Wilson in een Folbot om met een experimentele torpedo een aanval te doen op een vijandelijk schip in de van haven Crotone.
Het vaartuig werd door Bdr Brittlebank knap in positie gebracht zodat het niet ontdekt werd ondanks het gevaarlijk kalme water in de haven. Nadat de torpedo was gelanceerd slaagden ze erin zich uit de haven terug te trekken hoewel de vijand al actief naar hen op jacht was. Door deze vijandelijke activiteit kon H.M. P 42 niet op het afgesproken rendezvous komen en dus waren de twee gedwongen de nacht op zee door te brengen in hun vaartuig dat langzaam beschadigd raakte door het slechter wordende weer.
Dat feit dwong hen de Folbot aan de grond te zetten om enkele noodzakelijke reparaties uit te voeren alvorens koers te zetten naar Malta, zo'n 400 km verder. Terwijl ze bezig waren werden ze ontdekt en gearresteerd.
Captain Wilson meldt dat het optreden van Bdr Brittlebank en zijn reactie op de wisselende omstandigheden niets te wensen over liet en dat hij tijdens de verhoren na hun arrestatie een toonbeeld van terughoudendheid was. Toen hem werd verteld dat hij in de morgen zou worden gefusilleerd was zijn enige verzoek, zijn familie te mogen schrijven.
Deze onderofficier had al eerder actief deelgenomen aan de aanval op het hoofdkwartier van Feldmarschall Rommel en was erin geslaagd bij zijn eenheid terug te komen nadat hij 40 dagen in de woestijn achter de vijandelijke linies had doorgebracht. Zijn selectie voor deze volgende en gevaarlijke taak in de haven van Crotone schijnt volledig gerechtvaardigd te zijn geweest.
Ik meen dat zijn vastberadenheid en plichtsbesef bij deze gelegenheid de onderscheiding waarvoor ik hem voordraag meer dan waard waren.
Getekend: Robert Laycock, Chief of Combined Operations