Maurice Claisse vestigde in 1936 de eerste vijf internationale helikopterrecords en zorgde voor de snelle ontwikkeling en vrijgave van aanvals- en aanvalsvliegtuigen Breguet 690 en derivaten.
Chief Breguet piloot in 1937, hij was directeur vliegproeven in 1938. Reserve luitenant bij de luchtmacht, hij kreeg een speciale opdracht en bleef op zijn post tijdens de oorlog.
Hij zorgde voor de totale evacuatie van het materiaal waarvoor hij verantwoordelijk was tot de komst van de Duitsers in juni 1940 en voegde zich bij Groep 2/34 als piloot voordat hij werd gedemobiliseerd.
Na verschillende mislukte pogingen om Frankrijk in de herfst van 1940 te verlaten, trok hij naar de zuidelijke zone met een kleine groep kameraden die dankzij het netwerk van het Musée de l'Homme contact konden leggen met een groep smokkelaars in Toulouse.
Na een maand wachten aan de Pyreneese grens, steekt Maurice Claisse begin maart 1941 met een kameraad en twee gidsen de Spaanse grens over. Via Barcelona, dan Madrid, waar zijn metgezel wordt gearresteerd, en tenslotte Portugal, weet hij Engeland te bereiken. 6 april 1941.
Hij trad toe tot de Vrije Franse Luchtmacht op 22 mei 1941 en werd gepromoveerd tot kapitein. Na een korte opleiding werd hij in augustus 1941 toegewezen aan een gevechtseenheid van de Royal Air Force (66 Squadron) waar hij 130 uur oorlogsvliegen uitvoerde, waarvan 68 missies boven de door de vijand bezette gebieden, in kwaliteit van sectie of leider van het squadron. Hij nam deel aan de operaties op Dieppe in augustus 1942.
Teruggeroepen in september 1942 door het Britse Ministerie van Luchtvaart naar de Royal Aircraft Establishment in Farnborough als testpiloot, voltooide hij 290 uur testvlucht op meer dan 70 verschillende soorten Britse, Amerikaanse en Duitse vliegtuigen (gevangen vliegtuigen).
Maurice Claisse is de eerste Franse piloot die deelneemt aan de testvluchten van het Gloster E 29/38 jet (prototype) vliegtuig.
Hij werd op 25 december 1943 gepromoveerd tot commandant en keerde op zijn verzoek terug naar de operatiekamer, maar omdat hij te oud was, kon hij geen lid worden van een dagjagerseenheid; hij werd vervolgens in mei 1944 toegewezen aan een Britse nachtjager-eenheid (219 Squadron) op Mosquito; hij voerde daar 130 oorlogsuren uit in 45 nachtvluchten voorbij de vijandelijke linies, over de Noordzee, Normandië, België, Nederland en Duitsland.
Hij werd op 30 november 1944 door de Minister van Luchtvaart teruggeroepen met het oog op een missie in de Verenigde Staten als testpiloot.
Luitenant-kolonel hervatte aan het einde van de oorlog zijn beroep van ingenieur en hoofdtestpiloot bij SNECMA en werd in 1956 opnieuw ingenieur bij de firma Breguet. Hij publiceerde ook verschillende luchtvaartartikelen.
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!