- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Flight Sergeant (Sergeant-vlieger)
- Eenheid:
- No. 44 (Rhodesia) Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 25 januari 1944
Aanbeveling:
Oorspronkelijke aanbeveling gedateerd 4 januari 1944
FSgt Howard heeft als boordwerktuigkundige een operationele tour van 30 geslaagde vluchten gemaakt. Hij heeft deelgenomen aan alle aanvallen op de meest formidabele doelen in Duitsland waaronder vier op Berlijn en drie op Keulen. Van zijn eerste 19 vluchen waren er 16 naar de Roer toen de strijd daar op zijn hoogtepunt was.
In de nacht van 29 op 30 december werd zijn toestel, op weg naar Berlijn, door flak geraakt waardoor een motor uitviel en het hydraulishe systeem zo beschadigd werd dat de bomdeuren niet meer konden worden gesloten. FSgt Howard toonde groot initiatief en vindingrijkheid in zijn pogingen het systeem te herstellen en besteedde bijna 2 uur aan het repareren van de hoofd hydraulische tank. Hij besteedde achter in het vliegtuig een groot deel van zijn tijd aan het opvangen van hydraulische vloeistof, zonder verwarming en enkele malen zelfs zonder zuurstof. De basis werd veilig bereikt maar voor de landing vloog de kapotte motor in brand. Snel en efficiënt handelen door deze N.C.O. voorkwam wat een ramp had kunnen worden.
Zijn optreden tijdens bovengenoemd incident komt niet als een verrassing voor zijn bemanning of zijn collega's in het squadron voor wie zijn onzelfzuchtig plichtsbesef en volledige minachting voor eigen veiligheid een inspiratie zijn geweest tijdens de samenwerking met hem. Zijn werk op de grond wordt door hetzelfde gekenmerkt waar hij als plaatsvervangend leider van de boordwerktuigkundigen geen poging ongemoeid heeft gelaten om niet alleen zijn eigen eficiëncy maar ook die van de hele ploeg te verhogen.
Ik beveel boordwerktuigkundige Howard nadrukkelijk aan voor een onmiddellijke toekenning van de Distinguished Flying Medal.
Aanbeveling in de London Gazette:
Deze vlieger heeft als boordwerktuigkundige aan een groot aantal vluchten deelgenomen, waaronder vier vluchten naar Berlijn en veel andere naar belangrijke centra in het Roergebied. Op een nacht in december 1943 nam hij deel aan een aanval op Berlijn. Tijdens de vlucht werd het toestel door luchtafweer geraakt. Het hydraulische systeem werd beschadigd en de bomdeuren konden niet meer worden gesloten. FSgt Howard toonde veel initiatierf en vindingrijkheid in zijn pogingen het systeem te repareren en werkte daar 2 uur aan. Het grootste deel van de tijd werkte hij achter in het toestel, zonder verwarming en soms zonder zuurstof. Toen de basis werd bereikt vloog de kapotte motor in brand maar snel en efficiënt optreden door FSgt Howard voorkwam ernstige gevolgen. Deze vlieger heeft voortdurend grote bereidheid en plichtsbesef getoond.