TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Ree, Harry Alfred

Geboortedatum:
15 oktober 1914
Overlijdensdatum:
17 mei 1991
Dienstnummer:
252415
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Temporary Captain (Tijdelijk Kapitein)
Eenheid:
F Section, Special Operations Executive (SOE), British Government
Toegekend op:
15 juni 1944
Aanbeveling:
Captain Ree kwam op 14 april 1943 in actie als assistent van een organisator in centraal Frankrijk. Hoewel zijn kennis van de Franse taal niet perfect was, meldde hij zich als vrijwilliger voor deze gevaarlijke taak en na de arrestatie van zijn bevelvoerend officier, werkte hij met grote durf door. Hij werd achtervolgd door de Gestapo en slaagde erin aan ze te ontkomen door een schuilplaats in Zwitserland te vinden langs een route die hij zelf ontdekt had.
Na enkele weken van herstel keerde hij naar Frankrijk terug en zette met hulp van de plaatselijke bevolking een nieuw netwerk op. Hij maakte contact met de directie van de Peugeot fabriek en sprak met hen af hun fabriek voor zes maanden stil te leggen. De fabriek werd volgens plan op 5 november 1943 gesaboteerd en een paar maanden later nog eens. Captain Ree hielp zelf bij deze operaties.
Officer of the Order of the British Empire (OBE)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Temporary Captain (Tijdelijk Kapitein)
Eenheid:
F Section, Special Operations Executive (SOE), British Government
Toegekend op:
15 november 1945
Distinguished Service Order (DSO)
Aanbeveling:
Deze officier werd op 16 juni 1944 benoemd tot officier in de Order of the British Empire (Military Division) voor zijn werk op een geheime missie in Frankrijk.
Er is een grote hoeveelheid extra bewijs boven water gekomen, in het bijzonder met betrekking tot de schade die werd aangericht bij de Peugeot fabrieken in Montbellard en Sochaux.
Captain Ree bedacht en leidde zelf de sabotageacties op deze fabrieken tussen 5 november 1943 en 3 maart 1944. Sabotage aan de compressor in de compressorhal noodzaakte hem onder het grootste gevaar en fysieke inspanningen door de kokers te kruipen. De compressor werd volledig vernield. Tijdens dezelfde operatie vernielden Captain Ree en zijn mannen een grote draaibank in de machinewerkplaats.
Later vernielden hij en zijn mannen een nieuwe compressor die op eenvrachtwagen op de binnenplaats stond. Hij vernielde ook een boormachine, nog een compressor, een tandemboormachine, de filtertoren van de gasfabriek, de zanddrogers in de gieterij, de persen voor het plaatwerk en duizend banden in het bandenmagazijn. Deze acties werden door Captain Ree voorbereid en gecoördineerd met de Peugeot directie. Hij leidde de acties zelf en bij een gelegenheid wist hij ternauwernood te ontsnappen door onder een regen van kogels een kanaal over te zwemmen. Hij raakte twee maal gewond maar ontsnapte.
Het gevolg van deze aanvallen was dat de Peugeot fabrieken, die onderdelen voor tanks en vliegtuigmotoren voor de vijand maakten, vijf maanden lang volledig stil kwamen te liggen en pas in 1944 de productie op kleine schaal konden hervatten.
Na een korte periode van herstel hervatte Captain Ree de sabotageacties in dit gebied. Zijn reputatie en gezag waren immens en zijn activiteiten zijn legendarisch geworden. Hij beëindigde zijn werk pas bij de bevrijding van Frankrijk.
Wegens zijn opvallende dapperheid, zijn diplomatie om het Peugeot bestuur over te halen, mee te werken aan zijn sabotageacties en zijn plichtsbesef gedurende een lange periode, wordt nadrukkelijk aanbevolen hem te benoemen tot Companion in de Distinguished Service Order.
Getekend: Colin Gubbins, Major-General. 14-6-45

Bronnen

Foto