Na Boy's Service – jeugdafdeling - bij de R.A.F., kwalificeerde George Chalmers zich als radiotelegrafist en boordschutter en werd bij No. 10 Squadron geplaatst. Na het uitbreken van de oorlog nam, hij deel aan het uitwerpen van pamfletten boven Duitsland.
In augustus 1940 werd Chalmers overgeplaatst naar No. 7 Squadron, vervolgens naar No. 35 Squadron en tenslotte naar No. 617 Squadron waarmee hij deelnam aan de beroemde aanval op de dammen, Operatie Chastise.
Na zijn aanstelling bleef hij bij No. 617 Squadron vliegen en kreeg in 1946 een verlengde aanstelling om Operatie Guzzle te voltooien: het lozen van de Dambuster bommen in de Atlantische Oceaan. Hij bleef tot 1950 bij 617 en 12 Squadron vliegen tot hij naar No. 38 Squadron, een Lancaster eenheid, in het Midden-Oosten werd overgeplaatst. Hij werd in 1954 als Flight Lieutenant uit de dienst ontslagen en diende tot 1961 bij de reserve. Hij was ondertussen in Harrogate in publieke dienst gegaan bij het Ministerie van Defensie en hield zich bezig met de technische eisen van de RAF. In deze periode werden zijn adviezen betreffende het tanken in de lucht zeer gewaardeerd. Na zijn pensionering door het Ministerie in 1984 organiseerde het bedrijf Flight Refueling een afscheidsfeest voor hem waarop hij werd geëerd als 'expert in het verkrijgen van speciale onderdelen', in het bijzonder met betrekking tot een tanksysteem van opmerkelijke waarde dat door de R.A.F. tijdens het Falkland conflict werd gebruikt.
Bevorderingen:
? Sergeant
? Flight Sergeant
27 juni 1943: Pilot Officer on Probation
27 december 1943: Flying Officer (on probation war sub)
26 juni 1945: Flight Lieutenant (war sub)
26 december 1946: Flight Lieutenant
12 augustus 1954: pensioen/ontslag
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!