- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
- Eenheid:
- No. 172 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 28 juli 1942
Aanbeveling:
In de nacht van 3 op 4 juni 1942 startte Greswell vanaf Chivenor in een tweemotorige Vickers Wellington bommenwerper van No. 172 Squadron. In de Golf van Biskaje verlichtte hij de Italiaanse onderzeeër Luigi Torelli en viel hem met dieptebommen aan.
Greswell's eerste run naar de Luigi Torelli mislukte vanwege een niet goed afgestelde hoogtemeter wat betekende dat zijn copiloot, Flying Officer A.W.R. Twigg het licht niet op de vijand kon richten.
Nadat de hoogtemeter opnieuw was ingesteld liet Greswell de Welling zakken tot 50 voet, viel over stuurboordboeg aan en liet 2 dieptebommen gevuld met Torpex aan weerszijden van de onderzeeër vallen.
De ontstekers moesten de bommen op een diepte van 25 voet tot ontploffing brengen maar ze functioneerden n1et en de explosies vonden op grotere diepte plaats. Toch raakten het roer en het kompas van de onderzeeër zwaar beschadigd waardoor de commandant, Count Augusto Migliorani gedwongen was uit te wijken naar in Spaanse wateren.
Greswell kon zijn geluk niet op toen hij met zijn zoeklicht 10 minuten na de aanval op de Luigi Torelli een tweede Italiaanse onderzeeër ontdekte, de Morosi. Omdat hij zijn dieptebommen al had gelost daalde hij tot 50 voet en viel met mitrailleurvuur aan.
Hoewel geen van de twee onderzeeërs door zijn acties was gezonken, had Greswell de mogelijkheden van het Leigh Light aangetoond en dat stelde A.C.M. Sir Philip Joubert, bevelhebber van Coastal Command om Wellington's in staat met Leigh Lights versneld geleverd te krijgen. Greswell's missie leverde ook waardevolle lessen op voor de toekomst, de meest belangrijke daarvan dat de hoogtemeter van het aanvallende vliegtuig altijd goed moest worden ingesteld.