- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Sergeant
- Eenheid:
- No. 419 (Moose) Squadron, Royal Canadian Air Force
- Toegekend op:
- 17 september 1943
Aanbeveling:
Deze man was boordwerktuigkundige in een vliegtuig dat op een nacht in augustus 1943 op weg was gestuurd voor een aanval op München-Gladbach. Kort na het verlaten van het doel werd het toestel door een vijandelijke jager aangevallen. Enkele accu’s vlogen in brand en de vlammen verspreidden zich langs de romp naar achteren. Met vertoon van grote tegenwoordigheid van geest bluste Sergeant Ashton de vlammen rond de accu’s met een brandblusser. Nadat hij een andere blusser had gepakt ging hij naar de middenpositie en opende de inspectieluiken van het bommenruim voor verder onderzoek. De vlammen sloegen onmiddellijk in zijn gezicht. Met zijn handschoenen aan zwaaide hij de brandblusser door een opening in de vloer zodat de vloeistof door de slip stream door het bommenruim werd geblazen en zo werd die brand geblust. Door zijn snelheid en vindingrijkheid droeg deze dappere man aanzienlijk bij aan de veilige terugkeer van het toestel.
De oorspronkelijke aanbeveling, gedateerd 21 mei 1943 toen hij 8 missies (in totaal 62 uur en 54 minuten) had gevlogen, luidt:
In de nacht van 30 op 31 augustus 1943 was Sergeant Ashton, boordwerktuigkundige in een Halifax, op weg gestuurd voor een aanval op München-Gladbach. Kort na het verlaten van het doel werd zijn toestel door een nachtjager aangevallen en de romp werd over de volle lengte bestookt met kanon- en mitrailleurvuur. Bijna onmiddellijk meldden de rugschutter en de staartschutter dat er vlammen langs de romp sloegen. Sgt Ashton zag toen dat de accu’s vlam hadden gevat en hij zag rook en vonken in de rustruimte. Zonder te aarzelen pakte hij een brandblusser en bespoot de vlammen rond de accu’s. Uiteindelijk doofden de vlammen; Sgt Ashton liet de brandblusser op die plek achter en pakte een andere. Daarna ging hij naar de middenpositie en opende de inspectieluiken van het bommenruim. De vlammen sloegen hem meteen in zijn gezicht. Zijn eigen veiligheid negerend en met zijn handschoenen aan zwaaide hij de brandblussr door een opening in de vloer zodat de vloeistof met behulp van de slip stream door het bommenruim werd geblazen en de brand uiteindelijk werd geblust. Deze actie vond plaats op een hoogte van 18,000 voet en Sgt Ashton zat de hele tijd zonder zuurstof. Met zijn moed, zijn plichtsbesef en zijn minachting voor persoonlijk gevaar was hij ongetwijfeld verantwoordelijk voor de veilige terugkeer van het vliegtuig. Het bovenstaande in aanmerking nemend, beveel ik hem nadrukkelijk aan voor een onmiddellijke toekenning van de Distinguished Flying Medal.