Brown, Ronald George
- Dienstnummer:
- 128366
- Nationaliteit:
- Britse
Biografie
Ronald Brown vloog in 1940 gedurende de Battle of Britain korte tijd konvooi- en anti-duikbootpatrouilles vanaf een basis in Ierland voordat hij een operationele tour voltooide, vliegend in Spitfires voor fotoverkenningen en heeft talloze vluchten boven Frankrijk, Duitsland en Denemarken gemaakt. Brown bleef tot augustus 1947 bij de R.A.F. vliegen
Bevorderingen:
22 juni 1942: Pilot Officer on Probation (emergency)
22 december 1942: Flying Officer on Probation (war sub)
22 juni 1944: Flight Lieutenant (war sub)
22 december 1945: Flight Lieutenant
11 juni 1959: emergency commission relinquished retaining rank as Squadron Leader
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
- Eenheid:
- no. 1402 Meteorological Flight, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 8 juni 1944
Aanbeveling:
F/O Ronald George Brown. (128366). Ik heb de eer bovengenoemde officier voor te dragen voor het Air Force Cross ter erkenning van zijn werk gedurende het afgelopen jaar bij 1402 Meteorological Flight als piloot van de hoog vliegende Spitfire. Gedurende die tijd heeft hij 250 vluchten tot op 40.000 voet gemaakt en vaak in onvoorstelbaar slecht weer. In een periode van 3 maanden maakte hij 90 vluchten zonder een dag over te slaan hoewel in veel gevallen het zicht bij start en landing vrijwel nihil was. Ondanks de zware druk van de intensiteit van zijn werk heeft hij met zijn opgewektheid en gretigheid om te vliegen een fraai voorbeeld gesteld aan de rest van de Flight. Al deze vluchten zijn gemaakt in een Spitfire VI waarin de moeilijkheden voor de piloot onder andere bestaan uit geen zicht naar voren in de regen en het feit dat de kap van de drukcabine tijdens de hele vlucht vergrendeld blijft. Het is alleen maar aan de gretigheid en de ijver van deze officier te danken dat de Prata vluchten met zo’n grote regelmaat zijn voltooid omdat gedurende lange perioden geen gekwalificeerde piloten beschikbaar waren voor het vliegen in slecht weer. Het feit dat weerrapporten gemaakt tijdens deze vluchten gedurende het afgelopen jaar elke dag beschikbaar waren is alleen mogelijk geweest door het onzelfzuchtige plichtsbesef van F/O Brown die zich nooit door gedachten aan eigen veiligheid ervan heeft laten weerhouden te vliegen. Zijn bekwaamheid als piloot is van het hoogste niveau en dat wordt afdoende bewezen door het feit dat hij ondanks meer dan 350 vluchten per jaar nog geen enkel vliegtuig op een of andere manier beschadigd heeft.
Bronnen