- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Flight Lieutenant (Kapitein-Vlieger)
- Eenheid:
- H.M.A.S. "Sydney" (D 48), Royal Australian Navy
- Toegekend op:
- 6 juni 1941
Aanbeveling:
De secretaris van het Ministerie van Marine heeft een voordracht voor toekenning van een onderscheiding aan Thomas McBride Price doorgestuurd naar mijn ministerie.
Flight Lieutenant Price heeft sinds 17.7.38 onophoudelijk gediend aan boord van H.M.A.S. Sydney. Tijdens het bombardement op Bardia vloog Price een Seagull vanaf H.M.A.S. Sydney. Met Lieutenant Commander Bacon van dat schip als waarnemer deed deze officier verkenningen in samenwerking met marine eenheden die de Italiaanse stelling aanvielen. Op een hoogte van 9,000 voet werd de Seagull plotseling aangevallen door een formatie van drie Italiaanse jagers die uit de wolken achter en boven hem doken. De eerste aanwijzing voor een aanval was het geluid van mitrailleurs. F/Lt Price probeerde onmiddellijk zijn neus- en staartgeschut op de vijand te richten maar door het tweede salvo braken de stuurkabels voor de vleugelkleppen en de Seagull kwam in een steile duik. Price slaagde er op ongeveer 2,000 voet in het toestel weer onder controle te krijgen maar omdat het toestel zwaar beschadigd was besloot hij een noodlanding te maken bij El Sollum, een paar kilometer verder langs de kust en ongeveer 16 kilometer binnen de Egyptische grens. Het terrein bij El Sollum bleek ongeschikt voor een noodlanding en F/Lt Price kon kiezen uit een landing op zee of doorvliegen naar een vooruitgeschoven basis van de R.A.F. bij Mersa Matruh, 160 kilometer verder naar het oosten. Hij koos voor de tweede mogelijkheid ondanks de beschadigde toestand van zijn vliegtuig waardoor de vlucht moeilijk en gevaarlijk werd. De steunen van het hoogteroer van de machine waren bijna weggeschoten, het achterste deel van de romp en het kielvlak waren doorzeefd en de hoofdligger van het hoogteroer was beschadigd, naast de gebroken stuurkabels van de vleugelkleppen. De vlucht verliep echter voorspoedig. F/Lt Price gaf zijn bemanning opdracht de riemen vast te maken en zich voor te bereiden op een noodlanding. Die maakte hij bij aankomst op Mersa Matruh zonder letsel voor zijn bemanning hoewel het hoofdwiel aan bakboord afbrak en het vliegtuig na de landing op een vleugeltip doorgleed. Het was aan de deskundigheid van de piloot te danken dat er geen gewonden vielen en dat de motor en andere waardevolle onderdelen van het toestel konden worden gered. Captain Collins van H.M.A.S. Sydney gaf in zijn rapport hoog op over de deskundige manier waarop F/Lt Price zijn zwaar beschadigde machine terugvloog naar Brits grondgebied.
Vervolgens leverde Price waardevolle diensten tijdens verkenningen voor en bombardement bij daglicht op Searpante en tijdens het begin van de operaties in verband met de vestiging van een vooruitgeschoven basis bij de Baai van Suda.
Ik wil u meedelen dat de Air Board hem heeft voorgedragen en ik heb ingestemd met de toekenning van het Distinguished Flying Cross aan Flight Lieutenant Thomas McBride Price.