Moss, John
- Geboortedatum:
- 6 mei 1922 (Urmston/Manchester, Verenigd Koninkrijk)
- Overlijdensdatum:
- 14 oktober 1946 (Jerantut/Pahang, Maleisië)
- Dienstnummer:
- 1062371 (NCO)/118471 (Officer)
- Nationaliteit:
- Britse
Biografie
Nadat hij in dienst kwam van de RAFVR trainde John Ross binnen het Southern Rhodesian Air Training Scheme. Na voltooiiing van zijn opleding werd hij begin 1942 overgeplaatst naar Egypte waar hij anit-bommenwerper-onderscheppingsmissies als ook foto/tactische verkenninsvluchten uitvoerde/
Tussen eind 1943 en begin 1943 was hij gestioneerd op Lakatamia in Nicosia op CYprus.
Hij demobiliseerde in 1946 in Maleisië waarna hij daar werk vond op een rubberplantage. Op 14 oktober 1948 -op dat moment Assistent Manager- werd hij op het Jeantut Landgoed nabij Pahang tijdens een hinderlaag door zes Chinese Terroristen gedood. Hij was toen slechts 26 jar oud.
Bevorderingen:
? Temporary Flight Sergeant
26 augustus 1941: Pilot Officer on Probation (emergency)
26 augustus 1942: Flying Officer (war sub)
26 augustus 1943: Flight Lieutenant (war sub)
7 juli 1946: Commission resigned
Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!
- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
- Eenheid:
- No. 208 Squadron, Royal Air Force
- Toegekend op:
- 27 maart 1942
Aanbeveling:
Op een dag in januari 1942 voerde deze officier een fotoverkenning van het slagveld uit. Toen hij op 20.000 voet boven het doel vloog ontdekte Pilot Officer Moss drie vijandelijke jagers die hem probeerden te onderscheppen. Niettemin bleef hij ongeveer 8 minuten doorvliegen en toen de jagers zich klaarmaaktem om aan te vallen legde hij zijn toestel in een steile bocht en dook naar beneden tot 4.000 voet waardoor ijsvorming ontstond op zijn voorruit en motorkap waardoor zijn zicht tot een minimum werd gereduceerd. Toen hij beneden de 4.000 voet kwam smolt het ijs en P/O Moss zag dat de jagers hem nog steeds achtervolgden maar met toepassing van vaardigheid en verwarrende tactiek ontweek hij de vijand knap. Hij ontliep zijn achtervolgers eindelijk in een zandstorm bij een vliegveld maar vanwege de zandstorm kon hij daar niet landen. Hij realiseerde zich echter dat zijn brandstof begon op te raken en dus vloog hij weg van de tenten en de vrachtwagens en maakte een veilige buiklanding zonder zijn camera te beschadigen. Hij vorderde toen een auto en keerde met zijn foto’s naar zijn squadron terug. P/O Moss toonde moed en vindingrijkheid bij het voltooien van een zeer waardevolle verkenning.
Aanbeveling:
Deze officier heeft een zeer groot aantal verkenningsvluchten gemaakt en uitzonderlijke deskundigheid en groot plichtsbesef getoond. In oktober 1943 voltooide Flight Lieutenant Moss een verkenning boven een gebied bij het eiland Kos waar hij waardevolle informatie verzamelde. Een paar dagen later maakte hij een gelijksoortige vlucht boven de Dodecanesos. Ondanks zwaar en nauwkeurig afweervuur volhardde F/Lt Moss in zijn taak en stelde zeer belangrijke informatie veilig. Deze officier heeft grote moed en vastberadenheid getoond.
Tweede DFC toegekend als Gesp.
Bronnen