- Periode:
- Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
- Rang:
- Leading Air Mechanic
- Eenheid:
- H.M.S. Vengeance (R71), Royal Navy
- Toegekend op:
- 26 augustus 1947
Aanbeveling:
Op donderdag 13 februari 1947 om 12:41 tijdens oefeningen in de Moray Firth aan boord van H.M.S. Vengeance botste een piloot die deklandingen oefende, met zijn vliegtuig tegen de steun van barrière 1. Na de botsing vloog het toestel onmiddellijk in brand en Leading Air Mechanic Farenden gebruikte een slang op het vliegdek bovenwinds van het toestel. Hij ging naar de achterkant die toen in rook en vlammen was gehuld en nam een slang over die net was uitgerold van de Deck Landing Control Officer die het blussen aan die kant leidde. De straal werd op de linkerzijde van de cockpit en de hoofdbrandstoftank gericht. Farenden realiseerde zich dat het belangrijk was de brandstofkraan dicht te draaien omdat het erop leek dat de brand gevoed werd door brandstof die uit kapotte leidingen aan de achterkant van de motoren stroomde. Hij ging naar de cockpit maar ontdekte dat de vlammen hem beletten bij de brandstofkraan te komen. Nadat hij de straal een tijdje op de brandende cockpit had gericht probeerde hij het nog een keer, bereikte de brandstofkraan en draaide hem dicht. Daarna klom hij over het vliegtuig naar de rechterkant van de cockpit, richtte de straal naar binnen en achter de stoel van de piloot op de voorkant van de brandstoftank. Vervolgens werd ontdekt dat de romp aan de linkerzijde van de tank grotendeels was weggebrand wat aangaf dat er groot gevaar was geweest voor de hoofdtank.
Farenden was gekleed in zijn vliegdek overall, sjaal en vliegdekhelm en was dus niet goed uitgerust voor brandbestrijding. Zijn moed om direct naar de bron van een benzinebrand te gaan terwijl hij zich het gevaar van een vuurzee goed realiseerde, was van een zeer hoog niveau.