TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Ryder, Edgar Norman

Geboortedatum:
28 november 1914 (Risalpur, India)
Overlijdensdatum:
1995 (Arizona, Verenigde Staten)
Dienstnummer:
39193
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Voor de oorlog werkte Edgar Ryder als wiskundeleraar. Hij kwam in 1936 bij de R.A.F. en na het verkrijgen van zijn wings werd hij bij No. 41 Squadron geplaatst. Het incident waarvoor hij met een DFC werd onderscheiden was de eerste noodlanding van een Spitfire die de piloot overleefde. Het was ook het eerste R.A.F. toestel dat door vijandelijke actie verloren ging tijdens de verdediging van Engeland in WO 2. Op 31 oktober 1941 werd hij boven noord Frankrijk neergeschoten en bleef de rest van de oorlog krijgsgevangen.
Na de oorlog kreeg Ryder een permanente aanstelling bij de R.A.F. Hij ging op 28 oktober 1960 als Group Captain met vervroegd verlof en vestigde zich vervolgens met zijn vrouw Jeanne in Arizona waar hij op 81 jarige leeftijd overleed.
Bevorderingen:
19 oktober 1936: Acting Pilot Officer on Probation
24 augustus 1937: Pilot Officer
24 februari 1939: Flying Officer
28 juli 1939: Acting Flight Lieutenant
3 september 1940: Flight Lieutenant
1 september 1945: Appointment to commission as Squadron leader (permanent)
1 juli 1947: Wing Commander
1 juli 1956: Group Captain

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Flight Lieutenant (Waarnemend Kapitein-vlieger)
Toegekend op:
19 april 1940
Aanbeveling:
In april kreeg deze officier opdracht om een vijandelijke aanval vanuit zee te onderzoeken en hij startte alleen bij slecht zicht en laaghangende bewolking. Hij kreeg een vijandelijk toestel in zicht en toen hij zag dat de bakboordmotor stil stond, viel hij direct de andere motor aan en na die met een salvo te hebben uitgeschakeld stortte het toestel in zee, Naderhand ontdekte Fl/Lt Ryder dat zijn eigen vliegtuig vermogen verloor en hij was gedwongen op zee te landen waarna zijn toestel direct zonk. Op een aanzienlijke diepte slaagde hij er met moeite in zich uit de cockpit te bevrijden en werd toen door een trawler opgepikt.
Met zijn nauwkeurige vliegen maakte hij de onderschepping tot een succes en zijn koelbloedigheid en moed droegen aanzienlijk bij aan zijn eigen redding en het verzamelen van veel waardevolle informatie.
Hij stelde een uitmuntend voorbeeld van moed en discipline aan zijn squadron.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Wing Commander (Waarnemend Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Toegekend op:
29 juli 1941
Aanbeveling:
Deze officier is na het uitbreken van de oorlog voortdurend operationeel geweest en heeft buitengewoon uithoudingsvermogen getoond. Hij heeft met zijn leiderschap en vastberadenheid een uitstekend voorbeeld gesteld en heeft minstens vijf vijandelijke toestellen neergeschoten en andere beschadigd.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Wing Commander (Waarnemend Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Toegekend op:
28 december 1945
Aanbeveling algemeen:
Wegens opmerkelijke diensten als krijgsgevangene
Mentioned in Dispatches
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met "BATTLE OF BRITAIN"-gesp
1939-1945 Star
Rang:
Wing Commander (Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Toegekend op:
10 juni 1955
Aanbeveling:
Ter erkenning van waardevolle diensten door hem verleend tijdens zijn detachering bij de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht.
Officier in de Orde van Oranje Nassau met zwaarden (ON.4x)
Rang:
Group Captain (Kolonel-Vlieger)
Toegekend op:
31 december 1960
Commander of the Order of the British Empire (CBE)

Bronnen

Foto